Finansmannen Jonnie Dahlström

Dellenportalen har samlat uppgifter om Jonnie Dahlström från intervjuer, tidningar, fastighetspapper och i olika arkiv. I avvaktan på att någon skriver en bok om mångsysslaren och storsamlaren Jonnie Dahlströms får vi nöja oss med ett axplock av minnen ur hans händelserika liv.

Läs om storsamlaren på Hillsta


Gillar du den här sammanställningen får du gärna dela den med dina vänner


Var den här sidan intressant? Glöm då inte lägga den bland dina favoriter.


Har du en egen hemsida får du mycket gärna länka till oss


Mejladressen till oss, hittar du längst ner på sidan.


Använd sökfunktionen

Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det dokumentet du har framför dig.


Den här sammanställningen är sponsrad av:

Här saknar vi sponsorer, men vi gör gärna reklam för dig om du vill synas lite bättre.
Vill du veta mer? Klicka här. 


Fenomenet Jonnie Dahlström

 

jd-005-1989

Omslagsbild till tidningen Inblick Nr 3 1989. Foto: P. O. Lindqvist


 

Han föddes i gården Syls Västansjö 140, Bjuråker den 12 april 1921.

jd-001-liten

(9Å55) Köpman Jonas Dahlström 11/1 1893 – 27/3 1981.
Gift 28/11 1920 med Alma Alcén 18/9 1899 – 27/10 1981
Sonen Jonas (Jonnie) Martin Dahlström 12/4 1921
Dottern Ingrid Linnea 24/5  1924
Senare föddes Nils Börje 7/6 1926 Gift 1954. Död 10/11 1998
Senare föddes Sigrid Margareta 3/9 1936 Gift Classon 1958, änka 2004. Död 1/5 2013.


Familjen Jonnie Dahlström

Se bröllopsbild på Anna och Jonnie Dahlström

Jonnie (Jonas) Martin Dahlström född 12/4 1921. Död 22/6 2009.
Gift 17/11 1945 med Anna Kristina Östberg född 11/12 1920 i Skålsvedja 17, Bjuråker. Död 5/6 2009
Barn:
Anders Jonas 13/7 1947
Erik Olof 15/1 1950
Lars Börje 20/4 1953

 


Så här började han

Redan som 8- eller 9-åring började han sälja jultidningar och snart uppträdde han som grossist. Jonnie köpte hem korta varor som andra bjuråkerspojkar i sin tur knackade dörr och sålde. Vid 12-års ålder köpte han tillsammans med sin kusin Ivar Andersson hem 100 000 julkort som de månglade ut via annonser till andra återförsäljare.

Plötsligt hade den unge och företagsamme bjuråkerspojken egna pengar att affära med. Hos Syls i Västansjö var det auktion 1935 och då gjorde Jonnie sitt första inrop, en ljusplåt och en taburett. Men vid samma auktion drev han kioskförsäljning tillsammans med sin släkting Ivar Andersson.

Forsa Folkhögskola blev ett viktigt avstamp för hans fortsatta liv. Nu höjdes ”taket”, nya inblickar och utblickar, ett drängjobb i Bjuråker lockade inte längre. Jonnie ville bli egen företagare och köpte en Volvo lastbil med sin faders borgen. Rörelsen växte med grävmaskiner och bilaffärer. Auktioner blev som ett gift i blodet. Bilaffärerna blomstrade med världens fart och sammanlagt kom han att sälja eller byta minst 25 000 bilar. Vissa år gjorde hans firma 5 000 bilaffärer.

jd-088-konfir

Konfirmation i Sjöviks Missionshus i Bjuråker 1935. Bilden utlånad av Anders Dahlström

Fr. v. Okänd, Erik Norin, Bricka, Jonnie Dahlström, pastor…, okänd, Rut Sundberg, Västansjö och Olle Wengelin, Västansjö.


1939 började Jonnie med droskrörelse.Han var då bara 18 år.


1940 köpte han sin första lastbil som han sedan kompletterade med en grävmaskin och flera lastbilar. I slutet av 40-talet, var han ägare till 5-6 lastbilar och hade ett 20-tal anställda. Han utförde transporter av olika slag åt Strömbacka Bruk.
Intresset för bilar var stort och jämsides med åkerirörelsen började han köpa och sälja begagnade bilar.

vas-302-ad

X 935 Scania – Vabis. Platsen är Västansjö. Jonnie Dahlströms lastbilsåkeri, Bjuråker 67, står det på dörren. Bilden utlånad av Anders Dahlström

 


jd-083-ad

Den 17/11 1945 gifte sig Jonnie och Anna i Delsbo kyrka. Bilden utlånad av Anders Dahlström. Läs här om Anna och hennes föräldrar i Skålsvedja


1947
Våren och sommaren 1947 blev nederbördsfattig och vattnet i bl.a. Lennsjö räckte inte till för flottning ner till Strömbacka. Hela vinterns avverkning låg kvar i Lennsjön i Lensjö.
Förvaltaren på Strömbacka, Tom Fåhraeus, kallade till sig Jonnie Dahlström för att undersöka om det skulle gå lyfta upp virket ur sjön och köra det på bil till Dellen.
Jonnie fick fria händer och konstruerade tillsammans med John Hansson från Delsbo, ett spel för uppfordring av massaved.
Timmeravlägget vid Dellen byggdes vid Bränsla mellan Skålsvedja och Anderbo. Med en liten bandtraktor och några lastbilar forslades stora fyllningsmassor ner till stranden där det skapades en pir för tippning av virket ner i sjön.
Fyllnadsmassorna tog man direkt i vägbanken alldeles intill. Allt användes som utfyllnad. Även stora stubbar som blivit blottlagda kom till användning. Ett par av dom finns än idag synliga bland stenarna vid stranden. Själva avlägget blev ganska lodrätt byggt och vattendjupet var i minsta laget.
Jonnie och hans manskap körde sedan timmer och massaved från Lennsjö till Anderbo med sex bilar dygnet runt den sommaren. Mer inf. och bilder under Skålsvedja.

jd-089-bjorsbo-185

Sommarstugan i Björsbo, Norrdellsvägen 185. Den byggdes av Jonnie och hans svåger Daniel Danielsson i slutet av 1940-talet. Bilden utlånad av Anders Dahlström


1950 flyttade familjen Dahlström till Hudiksvall, då hade Västansjö och Bjuråker blivit för litet för den driftige hemmasonen.

jd-002-1950

Här på Trädgårdsgatan öppnade han sin första bilaffär då han övertog agenturen för Morris – “Bjuråkersmopeden kallad”. Bild ur HT 8 dec. 1966.
Första bilen sålde han den 19 juli 1950 till skohandlare Wahlström i Delsbo.


1953 – 1954

”JD” kom på sladden …

HT “nu&då” 5 september 2002, Redaktör Lars Gösta Larsson

Sladdade gjorde han alldeles säkert, men han kom inte på sladden- tvärtom!

Det är nog inte så många som känner till att bilkungen Jonnie Dahlström faktiskt också hade en framgångsrik tävlingskarriär.

Vad sägs om två klassegrar i det klassiska Midnattssolsrallyt, förutom mängder av andra segrar i ot-tävlingar, isbanetävlingar och bantävlingar på grus och asfalt  

Jag känner mig lite privilegierad när jag sitter tillsammans med Jonnie Dahlström och bläddrar i hans privata arkiv. Få människor har han en sådan dokumentation av sitt liv och sin gärning.

jd-075-bilar

MG-Teamet i Midnattssolsrallyt 1953. Jonnie Dahlström – Tage Westrin, Ivar Andersson – Hjalmar Ohlström och Rune Sköld – Bengt Holm, som för Hälsinglands Motorklubb blev etta, tvåa och fyra i lilla sportvagns-klassen.

En av det klassiska Midnattssolsrallyts mest uppmärksammade händelser var när Jonnie Dahlström inför 1953 års tävling ”plockade hem” tre MG TD direkt från England, satte sig själv i den ena, kusinen Ivar Andersson i den andra och Rune Sköld i den tredje – och körde skjortan av de så segersäkra Porsche-teamet med bland annat Joakim Bonnier och C-G Hammarlund (han med Sveriges Bilradio, ni vet).

JD vann lilla sportvagnsklassen före Ivar Andersson och Jocke Bonnier och med Rune Sköld som fyra.

– Porsche protesterade och påstod att vi hade otillåtet trimmat och vid prisutdelningen var vi diskade. Tävlingsjuryn tog in våra bilar och gick igenom dom, med de kund inte hitta något otillåtet, berättar Jonnie Dahlström när han ser de gamla bilderna på det härliga MG-teamet, som fick upprättelse, men först efter några veckor då arrangörerna ville återlämna bilarna – i delar.

– Min bror Börje vann också sin klass, lilla standardklassen i en Peugeot, men i hans bil lyckades dom hitta något som fick honom diskad, säger JD.

Inför 1954 års rally hade Jonnie Dahlström bestämt sig för att åka ifrån porscharna även i den stora klassen, bara för att visa…

– Jag skaffade en Jaguar X220, den första i landet, en bil med toppfart mellan 220 och 240 kilometer i timmen, berättar JD.

Ingenting lämnades åt slumpen. Jonnie Dahlström ”körde in sig” i sin Jaguar på bland annat Nûburgring i Tyskland och Zandvort i Holland.

– I rallyt hade jag då Börje som andreförare, så att han skulle få chansen att vinna, eftersom han blev felbehandlad året före.

– Jag kommer speciellt ihåg den klassiska sträckan Älgered och Strömbacka. På natten var flera tusen åskådare ute för att titta på oss. Det var ju min egen ”bakficka”. Där var det ingen som kunde slå oss, konstaterade JD när vi ser den fartfyllda bilden på Jaguaren.

Midnattssolrallyt efter den extremt krokiga Gimmavägen mellan Strömbacka och Sörgimma

sob-003-midnattssolrally

Här kommer segraren i stora sportvagnsklassen, Jonnie Dahlström tillsammans med kartläsaren och brodern Börje Dahlström i en Jaguar X220 den första i landet. Toppfart mellan 220 och 240 kilometer i timmer.

jd-061-1954

Här kommer segraren i Midnattsolsrallyt 1954 i stora sportvagnsklassen. Jonnie Dahlström tillsammans med kartläsaren och brodern Börje Dahlström i en Jaguar X220. Det var andra året i rad som “JD” vann en klass i det klassiska loppet.

Vi åkte ifrån dom redan på första sträckan uppe i Härjedalen, men det kunde ha tagit slut redan där eftersom vi tappade oljetrycket. Men det ordnade sig och vi kunde fortsätta minns JD: Man gjorde också en tredje start i Midnattssolsrallyt i en fabriksny – BMW V8.

Det var jag, Ivar Andersson och Calle Spjut som skulle köra och hämta bilarna nere i München. För min del slutade det redan på första sträckan med svänghjulet i småsmulor.

Vi försöker göra jämförelser med dagens rallytävlingar och rallybilar.

Det går inte att jämföra på samma dag. Det är inte ens i närheten. Men på dåtidens rallyvägar och med dåtidens bilar, däck och utrustning körde vi nog rätt fort, konstaterar Jonnie Dahlström. Och dessutom fick vi betala allt ur egen ficka.


jd-076-bilar

På väg ut till start i en isbanetävling på Bergsåker 1952. Men det kunde ha slutat riktigt illa. Jonnie Dahlström slog runt med sin MG och bilen fattade eld. På den tiden fanns det inte heller några skyddsanordningar på bilarna.

jd-077-bilar

Isbanetävling på Lillfjärden. I främsta startledet i finalen står Ture Dahlqvist i VW, Jonnie Dahlström i MG, Olle Persson i en Austin Healey och Bertil Stener i en BMW.

jd-079.

Här kommer Jonnie Dahlström i sin Jaguar X 220. Bilden utlånad av Anders Dahlström

jd-080-ad

Lillfjärden, Jonnie leder. Bilden utlånad av Anders Dahlström

jd-081-ad

Jonnie fotar sin hustru Anna. Bilden utlånad av Anders Dahlström

jd-082-ad

X 15282. Jonnie fotar Anna vid någon utflykt. Bilden utlånad av Anders Dahlström

jd-087-ad

X 1554 Jonnie o Anna visar upp sin nya bil för släkten i Västansjö, Bjuråker.
Bilden utlånad av Anders Dahlström


1956 

 

jd-059-1956

Jonnie Dahlström köper Bilcentralen i Hudiksvall och börjar med försäljning av Fordbilar, samtidigt som han förvärvar Rydemos bilfirma och Philipsson-agenturen

Nästan exakt på den plats där bowlinghallen nu finns. Det är alltså Drottninggatan som syns närmast i bild


I februari 1958 etablerade han sig på marknaden i Västhälsingland sedan han övertagit Ford-försäljningen i Ljusdal efter A.G. Boström.
Företaget växte ytterligare året därpå då bröderna Östlings i Sundsvall förvärvades.


Maj 1960

jd-060-1960

Nya Ford – Jonnie Dahlström  kunde nu flytta in i nya lokaler på Västra Tullgatan.

Lägg märke till den för sin tid så typiska Ford Anglian – den som på grund av sin “fellutande” bakruta av folkmun döptes till “Frilördag”.

 


Storaffär i Hudiksvall – Jonnie säljer igen

Han måste “välja sida” – Det blev fastigheterna!

Text och bilder ur Kuriren den 8 december 1966, av Staffan Andersson

jd-057-1966

Detta bygge invigdes 1964.

jd-058-1966

Tack skall Du ha för affären och lycka till! Jonnie Dahlström överlämnar nycklarna till Ivar Andersson.

Efter en tids förhandlingar har nu Jonnie Dahlström i Hudiksvall sålt sin bilanläggning i Hudiksvall. Köpare är Jonnies kusin Ivar Andersson även han bilhandlare i stor skala.

Affären som slutfördes på onsdagseftermiddagen har gått löst på cirka 1,8 miljoner kronor och omfattar förutom själva fastigheten även inventarierna i kontor och verkstad. Personalen för närvarande ett 30 tal, skall beredas anställning hos Ivar Andersson. När det gäller Ljusdals företaget skall detta övergå till ny ägare inom den närmaste tiden.

Försäljningen av bilföretagen innebär att direktör Dahlström avslutat en 25 -årig bilhandlarbana för att, som han säger, kunna koppla av och känna sig som människa i fortsättningen.

När det gäller direktör Ivar Andersson har han gått i sin två år äldre kusins fotspår, och sedan 1963 varit inom bilhandeln, där han etablerade sig i Söderhamn för att sälja Morris. 1956 övertog han såväl SAAB, som Mercedesagenturen i Söderhamn och två år senare etablerade han sig i Hudiksvall, när han började sälja SAAB och Mercedes. 1961 sålde han SAAB över hela landet för att året därpå sälja både Bollnäs- och Söderhamnsfirmorna.

Den stora bilanläggningen har han köpt med tanke på SAAB:s stora expansion, i synnerhet som man växt ur de gamla lokalerna på Södra vägen och då verkstadslokalerna ute i Tunbyn blivit för små.

Redan i dag skall man börja flytta in i de nya lokalerna och om några dagar är företaget riktigt bofast vid Hudiksvall norra utfart. Direktör Andersson omtalar att man tills vidare även skall ta emot de Ford-ägare som vill ha service. Direktör Andersson har själv ett 25-tal anställda och räknar med att öka ut med ytterligare cirka 20 man.

jd-078

Mercedes – Benz typ LO 2500. Söderhamns Bryggeri A-B.  Bilden utlånad av Anders Dahlström

 


1961

Östergården i Hillsta, Forsa och dess historia enl. Forsa släktregister.

34H1 Erik Jönsson f. 20/2 1717, bonde i Hillsta 5 (köpte hemmanet 1747). Död 8/4 1787. Gift 21/12 1746 med Cecilia Nilsdotter 5/7 1718 – 28/3 1788. De fick 8 barn.

Epoken Erik Jönsson med ättlingar, varade till början av 1960-talet, alltså drygt 200 år och den därpå följande 30-årsepoken med finansmannen Jonnie Dahlström.

Erik Jönsson och hans ättlingar levde och verkade på Ystegårn i sex generationer. Med den sjätte generationen dog släkten ut.

gpfo-013-hillsta-gard

När makarna Anna och Jonnie Dahlström  en vacker  augustikväll 1961 för första gången trädde in på Östergårdens tun dröjde det inte många minuter förrän det sade klick i deras bröst.

En fyrbyggd gård med detta natursköna läge invid Funstasjön och ett komplett inventarium från 16-1700-talet. En önskedröm och Jonnie Dahlström var inte sen att smida.

Egentligen skulle han ha varit i Stockholm denna kväll och värd på en stor Ford-middag i Blå hallen, men ödet hade styrt hans steg. JD nobbade Ford-festen för en förhandsvisning inför stundande auktion i Hillsta.

När auktionsdagen var inne satt han på första bänk och ropade och ropade och hade bl.a. Nordiska Museet som konkurrenter.

Endast 550 föremål gick under klubban under de båda auktionsdagarna medan tusentals föremål följde JD:s köp av Hillsta.

Redan då var JD på det klara med att fastigheten skulle bli hans och målet var att bevara gården så komplett som möjligt. Rop som han släppte, har han sedan bedrivet ett de detektivarbete för att spåra upp och köpt tillbaka till gården.

En vandring genom svunna epoker

JD – mångmiljonären som aldrig ägt en banbok

Text och bilder ur HT lördagen den 22 oktober 1988, av pH

jd-038-1988

Allmogeföremålen – dem har Jonnie ropat in på auktioner 

Nu har det börjat klarna då det gäller Jonnie Dahlströms enorma samlingar av antikviteter, husgeråd och redskap från gången tid, som han under ett halvt sekel samlat på sig vid 1000-tals auktioner och genom andra inköp.

Ett bord står dukat med förtennade koppartallrikar. De har sin speciella historia från tiden då ålderdomshemmet i Lia i Bjuråker togs i bruk. Då tillverkades en serie på 60 stycken, för då var trätallrikepoken till ända för de som inhystes på detta hem.

I rummet bygdedräkter möts man av en färgprakt som nästan bländar.Delsbo, Bjuråker och Forsa-dräkter för vardag och helg.

 

jd-085-ad

Anna Dahlström på Hillsta 1987. För Forsaskåpet fick JD pungade ut med 69.000 kronor  för att få införliva det i sina samlingar. Bilden utlånad av Anders Dahlström

 

jd-040-1988

Otaliga kvällstimmars verk med slöjdkniven vid den öppna elden har skapat många konstverk i trä och färg som JD har samlat på sig. Foto: Lars Sundin

Sedan 17 år tillbaka är makarna Anna och Jonnie Dahlström amerikanska “residens” och där stora markaffärer bidragit till hans, på senare år, starkt expanderande fastighetsbestånd. Till hans sista fastighetsaffär hör förvärvet av 160 lägenheter som landstinget tidigare ägt, 30 i Hudiksvall och de övriga i Gävle.

Apotekshuset nyrestaurerat in i minsta detalj, får många att lyfta på mössan när de kliver in kommande sommar. “Grädden på moset” i staden. I apotekets nedre regioner återstår endast städning efter den genomgripande renovering som där skett. I galleriet som mäter 500 m2 och gårdsmuseets 600 m2, kommer nu Jonnie Dahlströms dyrbara och förnämliga samlingar av glas, porslin, silver, böcker samt den exklusiva delen av hans allmogesamling att få plats.

Den store boksamlaren och bokälskaren och glasexperten Jonnie Dahlström skall då äntligen ha packat upp vad han under många år har maganiserat i lådor.

Och ingen ska tro att Jonnie Dahlström har kavlat ned skjortärmarna eller har en mattare handslag. Han torde ha fler järn i elden än någonsin.

 


 

1962 Jonnie Dahlström och Erik Sundin köper Högliden i Hudiksvall

jd-004-1962

Text och bild ur HT den 13 dec. 1962

 


1963.

Historiens största fastighetsaffär i Hudik

Text och bilder ur HT den 18 juni 1963

Jonnie Dahlström har köpt inte mindre än 12 fastigheter och tomter av Byggförvaltningsbolaget (dir. Hans Bostedt) i Hudiksvall.

I affären ingår bl. a. nya posthuset – taxeringsvärde 4. 125.000 kronor!

Flera centrala fastigheter ingår i köpet bl. a. tomt nr 8 i kvarteret Guldsmeden, alltså fastigheten i hörnet av Drottninggatan och Trädgårdsgatan, där Stenbergs skrädderi och Åhléns bageri bl. a. finns

jd-086-ad

 

Tomt nr 8 i kvarteret Guldsmeden i hörnet av Drottninggatan – Trädgårdsgatan. Mycket centralt belägen tomt och där finns bl. a. Stenbergs skrädderi och Åhléns bageri. Fastigheten f. ö. en av de arkitektoniskt vackraste i Hudiksvall.

Vidare gamla Bil & Buss mitt emot lasarettet efter Kungsgatan. Här har Jonnie Dahlström förvärvat praktiskt taget två hela kvarter. Gjutaren och Mältaren. Där har nu bl. a. Tekniska skolan, Statens bilinspektion, Gävle-Dala, lokaler liksom den nya byggnadsfirman Bygg Frisk AB.

jd-011-1963

Tomterna nr 1 och 6 i kvarteret Gjutaren samt tomterna 1, 2 och 4 i kvarteret Mältaren, vilket i stort sett betyder två hela kvarter som nu upptar bl. a. gamla Bil & Buss (där bl. a. tekniska skolan nu håller till) mitt emot lasarettet, centralt efter Kungsgatan och E 4.

jd-009-1963

Tomt nr 4 i kvarteret Snusfabriken, hörnet Surbrunsgatan – N. Kyrkogatan, en äldre bostadsfastighet. I köpet ingår också bostadstomten nr 1 i kvarteret Norrgården, intill Norra Kyrkogatan och nr 4 i hörnet Västra Tullgatan – Stengatan.

jd-010

Tomterna nr 1 och 2 i kvarteret Brandt – äldre fastigheter i hörnet Kungsgatan – Stengatan intill Hudiksvalls Snickerifabrik. Alltså de två fastigheterna på norra sidan av Stengatan på vägen upp mot Westerbrings lackeringsverkstad – nära tomten mot Kungsgatan samt grannfastigheten ovanför.

Främsta objektet är givetvis Posthuset och dit kommer Jonnie Dahlström att centrera hela sin administration för firmorna i Ljusdal, Hudiksvall, Sundsvall och Solna.

Utöver dessa tolv fastigheter har JD tidigare i år även köpt hela kvarteret Kyrkbacken – nedanför kyrkan, innehåller bl. a. Märta Larssons bageri, samt i kvarteret Hjorten tomt Nr 6 (mittemot Temperance).

Teknisk chef för fastighetsförvaltningsavdelningen hos JD är från 1 juni ingenjör Mats Nordström, tidigare Bygg Frisk AB.

 


I januari 1965 kunde Jonnie Dahlström inviga ett ståtligt bygge i Sundsvall som då var Fords största nybygge i Sverige de senaste 25 åren.


Se bild med Jonnie Dahlström utanför bilhallen


Jonnie Dahlströms bilfirma Kuben bil på Skönsmon.


Mångmiljonaffär – Stort bilföretag byter ägare

HT den 12 augusti 1966

Direktör Jonnie Dahlström i Hudiksvall skall under 1966 avveckla alla sina bilföretag. Första etappen i denna mångmiljonaffär är försäljningen av bolaget i Sundsvall.

Bolaget i Sundsvall har sålts till Salén-rederiernas dotterbolag AB. A. Wiklund, Stockholm. Bolaget skall drivas under samma namn som tidigare. Övertagandet sker den 15 augusti.

Direktör Dahlström omtalar att han även före årsskiftet skall sälja sina två bilbolag i Hudiksvall och Ljusdal. Den redan nu slutförda försäljningen betecknas som en mångmiljonaffär. Det är efter långa förhandlingar som försäljningen kommit till stånd.


 

1965

Jonnie Dahlström köper festplatsen Dellenbaden i Norrbo

db-048-farg

Dellenbaden 1965, foto ur egen samling. Läs här om Dellenbaden

 


 

1967.

Skogsbolag säljer tre byar

Unik jätteaffär avslutad

Text ur kuriren den 22 juni 1967

I dagarna har det avslutats en affär som är rätt så unik i vårt land och det är att ett skogsbolag låter försälja så många fastigheter och stora markområden till en och samma köpare. Det är direktör Jonnie Dahlström i Hudiksvall som av Iggesunds bruk förvärvat tre byar i tre kommuner med 54 fastigheter och 700.000 kvadratmeter mark. Affären gäller södra Naggen i Ramsjö, Skån i Ljusdal och Alsjö i Bjuråker. Av fastigheterna kommer 39 att redan nu tillträdas av köparen, som har planer på att skapa ett fritidsområde i denna del av Hälsingland.
Vid presskonferensen på onsdagseftermiddagen i vilket deltog förutom direktör Jonnie Dahlström, även direktör Lennart Hagbeg för säljarna AB Iggesunds bruk och fastighetsmäklare Lennart Liw, Hudiksvall, som förmedlat denna omfattande affär som kommer att få återverkningar inom olika områden. Dels finns det fast bosatt befolkning som erbjudits bostäder på andra centralare delar av Bjuråker och Ljusdal. Dels kommer de aktuella områdena tre till antalet att genomgå en omdaning som man tidigare inte drömt om.

I Alsjö finns 11 fastigheter och där står 9 tomma för omedelbart tillträde. Två bebos av pensionärer och för dessa kommer Bjuråkers kommun att ordna lämpliga bostäder mera centralt i kommunen

I Skån där det finns 21 fastigheter, av vilka 8 är tomma och skall tillträdas omedelbart, 8 är uthyrda till DHR för deras semesterverksamhet och 5 bebos av lika många familjer, två finska och tre svenska familjer, alla anställda som skogsarbetare åt Iggesunds bruk. Dessa har blivit erbjudna och accepterat bostäder centralare belägna. De 13 sistnämnda fastigheterna skall direktör Dahlström tillträda den 1 april 1968.

I Sörnaggen finns 4 fastigheter och samtliga står obebodda och övergår omedelbart till köparen.

Inom Alsjöområdet finns 1 självägande och i Valsjön 2 som äger sina fastigheter. När det gäller Valsjön så kan denna nyetablering innebära att det blir en förstärkning av underlaget för servicens  behållande åt den bofasta befolkningen i Naggen
Detta område ligger mycket lämpligt till som fritidsområde, 5 mil från Ljusdal, 6 mil från Delsbo och 5 mil från Sundsvall sägen dir. Dahlström. Det är mina planer att här åstadkomma något för en bred publik. Det kan  bli ett bra komplement åt dem som har fritidsstugor t, ex. vid kusten. Enligt mina planer skall det bli fastigheter vars priser varierar mellan 15.000 och 35.000 kr. Vi räknar med en vettig amorteringsplan, med 20-25 procent kontant och resten på tio år.


1969

500 Spekulanter på Valsjöns by

Anbudstiden förlängs en vecka

HT den 7 augusti 1969

Bildirektören Jonnie Dahlströms försäljning av hela byn Valsjön i Bjuråkers kommun har väckt ett närmast fantastiskt intresse. Fastighetsmäklare Lennart Liw, Hudiksvall, direktör Dahlströms högra hand i affärer, berättar för HT:
Mellan fyra och femhundra intresserade har tittat på byn. Förhandlingar har förts med ett 50-tal. En person vill köpa hela byn!
Det är ett femtontal stugor, några arrendegårdar, ett Folkets hus med stor scen och biograf samt en nedlagd speceriaffär som säljs till högstbjudande.
I går skulle anbudstiden ha gått ut.
Men våra spekulanter tycker att anbudstiden varit för kort tillmätt, varför vi förlängt den med en vecka.
Och priserna? Har förhandlingarna gett någon vin om vad försäljningen kommer att inbringa?
– Som redan nämnts i pressen, satte vi 400.000 kronor för hela byn som riktärke för den köpande allmänheten, även om nu byn är till salu till högstbjudande. Priset lär också komma att stanna på det strecket. Det betyder mellan 20 till 40.000 kronor för de enskilda objekten.


1975

I december 1975 köper Jonnie Dahlström Bryggeriet i Hudiksvall för 2.525 000 kronor

jd-101-vykort

Hudiksvalls Bryggeri. Vykort från 1930-talet


1976  

Jonnie slår till igen. Köper bryggeri i Ljusdal

HT den 6 mars 1976

jd-023-1976

Jonny Dahlströms söner har köpt också Ljusdalsbryggeriet. Köpet ingick i samma affärsuppgörelse som bryggeriköpet i Hudiksvall i december förra året. Säljare är Bockens Bryggerier och priset 485 000 kronor.

Ljusdals kommun avstod från att utnyttja förköpsrätten därför att man ansåg att priset var för högt. Men det tyckte Olle Dahlström. Jag bedömer det som en vettig investering, säger han. Jag är säker på att att den kommer att ge avkastning. Vi får väl se vem som gjort den riktiga bedömningen.


Får han riva bryggeriet?

Bild och text ur HT den 16 oktober 1976

Bryggeriet i Ljusdal – ska det rivas? Byggnadsnämnden har bordlagt en rivningsansökan för att höra kommunstyrelsens och kulturnämndens synpunkter.

 


 

jd-100-klipp

EN UNIK GÅVA

Bild och text ur HT den 9 oktober 1979

En 170 år gammal protokollbok som berättar om bl. a. nödåret 1867 och om Bjuråkers lantmannasällskaps ombildande på trettondagen 1888 överlämnades till Bjuråker-Norrbo hushållsgille vid fredagskvällens höstmöte.

Det var direktör Jonnie Dahlström som överlämnade denna unika gåva. Han kom över boken på en auktion i Bjuråker 1962 då han ropade in en låda med diverse prylar i.

 


 

1980  JD köper Apotekshuset det s k Brunska huset i Hudiksvall

Jag ska rusta huset – Det ger aldrig någon vinst

jd-020-1980

HT den 22/2 1980. Avsikten är inte att vrångas med kommunen. Däremot har kommunen som vanligt misskött ärendet. De har haft chansen att köpa apoteket i snart ett års tid! Det säger Jonnie Dahlström som just nu är på besök hemma i Hillsta, Forsa. Som vi berättade igår har han köpt apotekshuset i Hudiksvall, ett hus som kommunen en längre tid funderat på att köpa. Men Jonnie hann före.

Jag trodde att kommunen köpt huset redan i vintras, säger han. Jag ringde ägaren i Uppsala och frågade hur det låg till. Han hade tröttnat på att vänta på kommunen och hade skrivit till Hudiksvall och sagt att han kunde tänka sig att sälja till någon annan om inte kommunen bestämde sig. Så Jonnie Dahlström köpte huset i stället. Han betalar en ligt uppgift samma pris som kommunen, drygt 2,2 miljoner kronor.

Men kommunen har fortfarande en chans att komma över huset. Kommunen har förköpsrätt, men då måste man tacka ja till erbjudandet inom tre månader.

Jag tror inte att kommunen kommer att köpa huset, säger Jonnie. Det finns ingen anledning. Vad ska kommunen med det här huset till? Det enda intresse de han ha av det är att det ska bevaras. Det kan aldrig ge någon ekonomisk vinst. Det finns bättre saker att lägga kommunens pengarna på. Jonnie Dahlström säger att det knappast blir någon ekonomisk vinst för honom heller. Men han är intresserad av att äga apotekshuset

Det är ett bra pris för ett fint hus, säger han. Jag har köpt det för att rusta upp det. Det här är enligt min åsikt det bäst bevarade 1800-talshuset i Hudiksvall. Jag tänker återställa det i ursprungligt skick

jd-074-1989

Strax fulländat. Jonnie Dahlström övervakar arbetet i fastighetsimperiets hjärta, Brunska huset. Den duktige konservatorn kom från Alfta och hett Rolf Mannqvist (1930-2011).
Bilden är ur tidningen ur Husbocken Nr 4 1989, av Mikael Johansson. Foto: P-O Lindkvist

I källaren har man byggt ett 550 kvadratmeter stort galleri. Där ska Jonnie ha sina samlingar.

– Jag har alltid samlat. Först var det frimärken, sedan blev det allmoge och därefter har jag varit inne på de flesta områden.

– Men jag har aldrig sett mina samlingar som investeringar. Jag har samlat därför att jag varit intresserad av föremålen.

För tillfället är det böcker och glas de största intressena. Ryska föremål står också högt på önskelistan nu. Jonnie har en samling ryska ikoner som är betydande.

 


 

1985

De köper Hudiksvalls problem för 54 miljoner

Text och bilder ur HT den 19 december 1985, av Peter Ahlbom

jd-028-1985

Familjen Dahlström slår till och köper Stadshotellet och HIAB:s kontorshus i Hudiksvall. Jonnie Dahlström och sönerna Lasse, Olle och Anders planerar dessutom att bygga bostäder och kontor på bryggartomten. Foto: Malin Palm

jd-029-1985

HIAB:s kontorshus. Pris 30 miljoner Säljare: Stiftelsen Hudiksvallsbostäder. En investering och ett skelett i garderoben, menar Dahlström

jd-030-1985

Stadshotellet. Pris: 23.640.000 kronor. Säljare: Hudiksvalls kommun. Nu ska hotellet rustas för 10 miljoner!

 


1986

Tre nya fastigheter för Jonnie Dahlström

Text och bild ur HT den 15 oktober 1986, av Peter Ahlbom

jd-032.1986

Familjen Dahlström förhandlar just nu om köp av tre stora fastigheter i Hälsingland.
Centrumhuset och bostadshusen i kvarteret Seglet i Hudiksvall, och affärshuset kvarteret Örnen i centrala Ljusdal


Jag älskar hus sa Jonnie – och gjorde ny affär

Text och bild ur HT den 22 oktober 1986, av Janet Suslick

jd-033-1986

Handslaget som är värt 39 miljoner

” Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir”. Frank Werneman, styrelseordförande i Länsbolaget, Jonnie Dahlström, fastighetsägare och Rolf Arnstedt, Länsbolagets VD, är alla mycket nöjda med fastighetsaffären. Foto: Stefan Westerlund.

Centrumhuset kostar Carolina Invest 39 miljoner kronor. I går betalade Jonnie Dahlström en miljon i handpenning. Tillträde sker vid årsskiftet, Totalt äger familjeföretaget Carolina Invest objekt värda 150 miljoner.

 


 

1987-88 

Dahlström satsar 40 miljoner

Hedvigsfors blir landets modernaste jordbruk

HT tisdagen den 11 oktober 1988, av Jan Olsson

jd-013-1988

Hedvigsfors med den stora ladugårdsbyggnaden i bakgrunden. Den bevaras men ersätts med en drygt tre gånger så stor ladugård om Dahlströms alla planer går i lås. Total investering för etapp 1 och 2 är på 40 miljoner kronor.

jd-014-1988

Det råder febril aktivitet för att rusta jordbruket i Hedvigsfors. Fram till våren – 89 ska 12 miljoner kronor plöjas ned i anläggningen

Fram till i vår ska Dalströms med egna medel ha investerat 12 miljoner kronor. Detta är etapp ett med en total upprustning av jordbruket. En maskinhall, 100 meter lång uppförs. Ny vattenanläggning och ett nytt avloppssystem byggs och nya maskiner köps in.

Etapp två innebär att en ny produktionsladugård med plats för 200 mjölkkor i s. k. lösdriftsladugård, uppförs. Även 300 ungdjur ska inrymmas vid jordbruket. Den nya ladugården kommer att bli drygt tre gånger större än nuvarande, vilken behålls, men dock inte kommer att inrymma några djur i ett första skede.


Text och bilder ur HT den 12 september 1992, av Jan Olsson

jd-026-1992

Den nygamla ladugården som skulle rymma ungdjur och fjällkor står öde och tom. Lars Wästlund, som arbetat vid anläggningen i hela 22 år, saknar djuren. Här tillsammans med förre arrendatorn Anders Eriksson. Foto: Sören Walldin

jd-027-1992

Hela ladugården som rustats har klätts med kakel. En rad bär det dahlströmska emblemet “D”. Foto: Sören Walldin

jd-025-1992

Maskinhallen inredd med snickarglädje. Lars Wästlund och Anders Eriksson visar lokalen där Jonnie Dahlström en gång ville inhysa jordbruksföremål av äldre årgång.
Foto: Sören Walldin


SIAB kräver Dahlströms på 5, 9 miljoner kronor

Text och bild ur HT fredagen den 21 februari 1992, av Lennart Ersson

jd-015-1992

Arbetet är slutfört och nu väntar bara betalningen för Siabs bygge åt Jonny Dahlström i Hedvigsfors. Siabs skylt finns fortfarande på plats, men byggdirektören John Östlund tvivlar på att det kommer att byggas något mer i Hedvigsfors bruk inom överskådlig framtid.

jd-016-1992

Det är en enormt fin anläggning som familjen Dahlströms byggt upp så här långt vid det forna bruket. Men kommer det någonsin att fungera som den jättelika djurfarm som Jonnie Dahlström skisserat?

 


 

1989

jd-007-1989

Största stadsförändringen efter hela norrlandskusten

Text och bild ur HT den 5/4 1989

En helt ny stadsdel med en kuststräcka på nära tre kilometer och en yta på 250 000 kvadratmeter. Daghem, skolor, rekreationsområden, affärer, småbåtshamnar och små trähus liknande de i Fiskarstan.

I söder några småindustrier, i norr två stora köpcentra. Och ett mycket attraktivt boende ute på de två holmarna.

Detta omvälvande miljardprojekt presenterades av Håstaholmens nya ägare Dalströmsgruppen och SIAB Norra på tisdagen.

Jag hade knappt vågat hoppas på att den här dagen skulle komma, sa en nöjd Jonnie Dahlström

1989

Nytt flygplan och tätare trafik mellan Hudiksvall och Stockholm

Text och bild ur HT den 30 maj 1989, av Helena Sjögren

jd-041-1989

Nu tar Jonnie Dahlström över AIR Hudik.
Jonnie Dahlström, Lennart Hagberg, Iggesunds bruk och Rolf Blom, VD för Air Hudik.
Foto: Malin Palm

Dalströmsgruppen har ett stort intresse för flyg och dessutom vill jag förankra mina ägarintressen i Hälsingland, säger Jonnie Dahlström.

Han har för avsikt att förstärka flygbolaget, köpa in ännu ett flygplan och införa tätare trafik mellan Stockholm och Hudiksvall.

Ambitionen är att försöka få koncessionen för flygtrafiken i Gävle. Ja vi satsar just nu allt för att få den koncessionen hit.

Air Hudik har redan sedan våren 1987 ägts av Iggesunds bruk, Hudik Invest AB och Björn Ramströms bolag Ramab Iggesund AB.

Förvärvet av samtliga aktier kostade Dalströmsgruppen omkring 13 miljoner kronor.
Köpet sker i anslutning till att Iggesunds bruk sålde Håstaholmen till konsortiet Dalströmsgruppen/SIAB. Iggesunds bruk säljer nu sina aktier i såväl Air Hudik som Hudik Invest till Dalströms.

 


1989

JD med medalj på bröstet

Text och bild ur HT den 15 juli 1989, av Ove Lindberg

jd-043-1989

Jonnie Dahlström kände sig utomordentligt hedrad och glad över att hans livslånga samlargärning nu uppmärksammats på detta sätt. Foto: Magnus Wiklund

Årsdagen av bildandet av Hälsinge Akademi fick en extra festlig inramning då den firades på restaurang Kajkanten i Hudiksvall på fredagen.

Jonnie Dahlström, mest känd som en framträdande företagsprofil i staden, fick mottaga Akademins hedestecken och medalj för hans omfattande kulturella insats


 

1989

Jonnie Dahlström köper Hassela sport av SE-Banken

Text och bild ur HT den 18 augusti 1989, av Torbjörn Ingvarsson

Köpesumman beräknas ligga runt 55-60 miljoner eller strax under. SE-Banken torde vara mer intresserad av “rätt” köpare än att få ut någon miljon extra. Jonnie Dahlström påpekar de två konkurser som drabbat anläggningen. Det skedde under den tid då anläggningens grundare, Anders Jonsson från Sundsvall drev den.

I juni 1985 sattes anläggningen, dåvarande Hassela Sportcenter AB i konkurs på grund av skatteskulder på 3,2 miljoner kronor. När bouppteckningen senare var klar visade bristen i boet vara 16 miljoner.

Det var Hassela Sportcenter AB:s dåvarande ägare Anders Jonsson, Jan-Erik “Biffen” Nilsson och Georg Nyström som begärde företaget i konkurs. Bolaget Östanå Kraft ägde då 40 procent av aktierna i företaget. Bakom det bolaget står investmentbolaget Custos som var nära relaterat till SE-Banken

Anläggningens fastigheter ägdes till större delen av statens pensionskassa, SPP.

Trion med Anders Jonsson i spetsen samt Östanå kraft AB hade tagit över anläggningen  efter Totalbyggen AB från Sundsvall som 1982 gick i konkurs. De hade då investerat 14 – 15 miljoner kronor i den blivande turistanläggningen på Älvåsen.

SE-Banken räddade

SE-Banken gick in efter den andra konkursen 1985. Banken hade innan dess gett stora bankgarantier på miljonbelopp. Det är mycket tack vare dessa garantier och SE-Bankkens mer eller mindre ofrivilliga engagemang som anläggningen finns kvar idag.

Totalt har det investerats 130 miljoner kronor i anläggningen och SE-Banken har lagt ut 30 miljoner på en rekonstruktion av anläggningen till nuvarande Hassela Sport och Konferens som nu är Gävleborgs  läns största turistanläggning. Vintertid sysselsätter anläggningen så många personer, att den är Hasselas största arbetsgivare.

jd-049-1989

Jonnie Dahlström Hudiksvall, förhandlar nu med SE-Banken om att köpa Hassela och Sport och konferens. Det är en affär på mellan 55 och 60 miljoner för anläggningen, där 130 miljoner investerats.

 


jd-044-1989

Början till en Dahlströmsk Jättesatsning på turism?

Köpet av Hassela Sport & konferens är ingen slump för Dalströmsgruppen. Lägger man ihop de senaste årens andra köp av Dahlströmgruppen och lägger därtill Jonnie Dahlströms planer kan man se början till en bild av en Dahlströmsk satsning på turism

jd-045-1989

En god affär ansåg både SE-Bankens Joar Nordén och Jonnie Dahlström att de hade gjort.

Jag tror att Hassela i framtiden kommer att bli större som sommaranläggning än som vinteranläggning, menar Jonnie Dahlström.
Dahlström vill göra Hassela och dess omgivningar till ett vildmarksmål för “miljöangriparna” mellaneuropéer och storstadsbor.

Triangeln Hassela – Bjuråker – Medelpad anser Jonnie Dahlström vara en unik resurs i turisthänseende.

Jag kan också tänka mig att det varje weekend går bussar från t. ex. Stockholm till Hassela. Där Stockholmare kan köpa sig en komplett resa hit för en billig penning.

För att kunna göra det här vill Jonnie Dahlström skaffa sig ett antal egna turistbussar. Han kan också tänka sig charterflyga européer och finländare till Hudiksvall.

Vi har ju fördubblat vår passagerarkapacitet på AIR Hudik, och den måste utnyttjas, säger Jonnie Dahlström.

Kuriren onsdag den 25 oktober 1989, av Mikael Johansson


Så ska förlustföretaget göras vinstgivande

Text och bilder ur HT den 25 oktober 1989, av Torbjörn Ingvarsson

jd-047-1989

Hassela Sport och Konferens som idag lever på konferenser och vinterturism ska satsa hårt på att marknadsföra sig under perioden maj till november. Nya ägarna Dahlströmsgruppen ska satsa på egen busslinje för helgresenärer från Stockholm som vill ut i skogen. Där ska finna vildmarksstigar med strategiskt utplacerade stationer där skogsvandrarna ska kunna få sig en nygrillad hamburgare.

jd-046-1989

Hassela Sport och Konferens ska gå med vinst. Och det så snart som möjligt. Med hjälp av hotellcheferna Roland och Carina Vögli (tv) ska Jonnie Dahlström med sönerna Lars, Olle och Anders samt hotellkonsult Sölve Persson (längst till höger) vända dagens förlust till vinst.


Dahlström utökar Ford-imperium

Sundsvalls tidning söndagen den 17 september 1989, av Sverker Söderström

Affärsmannen Jonnie Dahlström och söner har köpt Fords agentur i Hudiksvall. Det blev klart få fredagen. Därmed har Dahlströms-gruppen Fordagenturen i Sundsvall – Hudiksvall – Söderhamn.

Dahlström har dock inte köpt fastigheten av Janne Ström, men väl inkråmet med lager, reservdelar etc. De nio anställda inklusive Ström och verkstadschefen Yngve Granbom följer med på köpet. Ström under övergångstid ska gå “mjukt” till väga.

Jag tror att ägarbytet kan bli positivt, säger Granbom som betonar att samarbetet under Ström gått utmärkt genom åren. Rörelsen kommer snart att flytta till grannhuset, “gamla Volvo”, en fastighet som Dahlström äger.

I Söderhamn har Dahlström köpt tomtmark vid infarten, nära Scandic, Där kommer ett Ford-hus att byggas upp. Någon agentur tas inte över i Söderhamn eftersom Fordhandeln är nerlagd där sedan ett år tillbaka.

Dahlströms tar alltså över Fordförsäljningen hela sträckan Sundsvall – Hudiksvall – Söderhamn. Det kan gen samordningsfördelar, konstaterar Olle Dahlström, son till Jonnie och en av arvtagarna den dag 69-årige Jonnie Dahlström retirerar.

 


 

jd-072-1989

– Semester eller pension är inget för mig, jag blir otålig om jag inget har att göra, säger JD och blickar ut över “sitt” Hudiksvall från ett av taken på de hus han renoverar.

JD – Hudiksvalls svar på JR

SvD torsdagen den 9 november 1989, av Omar Magnergård

Dallas har sin JR. Hälsingland och Hudiksvall har JD. Initialerna räcker, alla vet vem som åsyftas. Jonnie Dahlström 68 år.

Jag tror mig ha bättre rykte än JR, säger han. JD var för övrigt vedertaget långt före Dallasserien, så jämförelsen haltar.

Han är en stor patriot med båda fötterna på jorden. Handslaget är kraftigt och rejält, han bär sportjacka, rödflammig slips, guldbågade glasögon och är amerikanskt kortsnaggad. En utanför Hälsingland – och Florida! – okänd affärsman, som lyckats med det mesta.

Vi flyger från Arlanda med Air Hudik, som JD köpte i somras … Vi hämtas på flygplatsen i en röd Ford, vars agenturer han har i Sundsvall, Söderhamn och Hudiksvall … Vi har rum beställda på Stadshotellet, som han tog över 1985 … Vi pratar om Hassela sportcenter, dess 900 bäddar, fem liftar och elva nedfarter, som han köpte för några veckor sedan – Nja, inte jag. Dalströmsgruppen, rättar han. Jag är bara konsult.

Motor och visionär
Dalströmsgruppen det är sönerna Anders, 42 år, Olof 39 och ars 36, och deras familjer. (JD och hans hustru Anna har tio barnbarn).

Jag frågar sönerna om JD:s roll i företaget
– Det är han som är motorn och ser till att saker och ting blir genomförda, erkänner Lars.
– Men samtidigt är han visionären, ser längre än oss, invänder Olof.
– Han har en enorm självdisciplin och ambition, tillstår Anders.
Således mer Jonnie än JR för att avsluta Dallasjämförelsen.

Bygger nya Hudik
Dahlströmsgruppen har fastigheter över hela Hälsingland, men mest i Hudiksvall. JD tror att det rör sig om ett 50-tal. Han påstår att han inte räknat dem. Däremot vet han att den sammanlagda kvadratmeterytan är 120 000. Med en normal trea på 80 kvadratmeter kan ju var och en sätta sig att dividera och bilda sig en uppfattning. Fast allt är ju inte lägenheter, en del är också kontors- och butiksfastigheter.

Vi äter affärslunch på rödspätta och strimlad oxfilé på restaurang invid Hudiksvallsfjärden.

Där, säger JD entusiastiskt och pekar i diset längs kajerna bort mot sågverket, som just i dag efter 140 års virkeshantering sågar upp sin sista hälsingefura och slår igen, där skall nya Hudiksvall byggas. Dagens Hudiksvall är 407 år. Där borta, Håstaholmen heter området, blir nya Hudik.

Dahlströmsgruppen har ihop med Siab köpt tre, fyra kilometer kajer och strandmark. JD har haft arkitekterna Ralph Erskine och Boris Culjat att rita en ny stad med småindustrier, affärer, utbildningscentrum och 2 000 lägenheter. Ett projekt i dagens penningvärde på sådär tre miljarder.

Inbjudan till Vita huset
JD säger att han är övertygad om att folk i gemen tycker som han och tror på projektet. Stadens tjänstemän är inte lika förtjusta.

– Det är för djärva och för stora idéer för dem. De måste få tid att smälta saker och ting. Håstaholmen kommer dock att förverkligas vad det lider, var så säker.

JD äter på amerikanskt manér med gaffeln som huvudredskap och ger, uppmanad därtill, en smula motsträvigt stolparna i sannsagan om bondpojken från Bjuråker, som kom så långt här i livet att han blev personligen inbjuden till Vita huset av fem olika presidenter.

Ronald Reagan är den som imponerat mest på mig. Jag vill säga alla svenskar som föraktfullt talade om honom som B-skådis att historien nog kommer att visa att han var en av Amerikas stora presidenter.

Första lastbilen
Men nu till JD:s egen story. Född i Bjuråker den 12 april 1924. Sex år i folkskolan, på det två år på Forsa folkhögskola. Militärtjänst på Ing 1 i Fröstuna (Nils Sköld, son till försvarsministern Per Edvin och själv sedermera arméchef och försvarsdebattör, låg i slafen under). Redan när JD ryckte in hade han köpt sin första lastbil.

Min pappa var bonde, köpman och åkare. Jag har fått en kristen tro och mycket annat av mina underbara föräldrar bl.a. intresset för bilar och köpenskap.
Under kriget köpte JD upp begagnade bilar. Han insåg att de skulle bli efterfrågade när freden kom.

Folk har pengar. Däremot är det en prioriteringsfråga vad de använder dem till.

Han skaffade sig agenturen på Morris. Det dröjde inte länge innan varannan hälsingebonde körde Morris. I folkmun döptes den till Bjuråkers-mopeden. Affärerna rullade på bra. JD fick Fordagenturen och började också investera i fastigheter. I centrala Hudiksvall smällde han upp ett affärskomplex. Dahlström Center står det fortfarande på skylten över entrén.

Första trippen till ungdomsdrömmarnas Amerika var en bilhandlarresa 1955. Sedan dess har jag pendlat många hundra gånger över Atlanten.

Liston vs Pattersson (klicka på namnet om du vill se matchen)

Den 24 september 1962 satt JD på första bänk i Chicago med Ingemar Johansson, Edvin Ahlqvist och Joakim Bonnier och såg Sonny Liston slå ut Floyd Pattersson. Efteråt bjöds de in i Listons omklädningsrum och att delta i segerfesten.

Morgonen efter var Jocke Bonnier och jag ute och gick. Han pekade på en skylt om lägenhetsförsäljning. En halvtimme senare ringde jag hem till Anna i Hudiksvall och berättade att jag köpt en oss både kontor och en lägenhet på 48:e våningen i en skyskrapa i Chicago.

Hon lät inget vidare glad, men följde ändå med över. JD tog agenturen för Söderfors och Sandvikens hårdmetaller, försökte som försäljare och kämpade med att lära sig engelska.

1968 åkte han ned till Florida tillsammans med en annan hälsing, Ante Nyqvist från Ljusdal, etablerad byggmästare i Chicago. De gjorde några markaffärer vid Vero Beach, 20 mil norr om Miami.

Myten säger att det mest rörde sig om träskmarker med levande krokodilskinn som enda tillgång.

– Inte alls. Det var bra mark. Jag lånade ihop 75 000 dollar till första tomten. Den sålde jag ett halvår senare för 150 000 dollar.

Hur många hem har ni egentligen?
– Fyra, vilket räcker mer än väl. Ett tag på 1970-talet hade vi åtta bostäder på olika håll i världen. Det var ju alltför galet.

Hur rik är du?
– Jag har så jag reder mig. Jag hatar överkonsumtion. Pengarna i sig är ointressanta. Det intressanta är vad man kan göra med dem. Jag har aldrig ägt en bankbok, aktie eller pensionsförsäkring. Orsaken är att jag tror mig bättre kunna förvalta pengarna än banken.

När tänker du pensionera dig?
– Aldrig hoppas jag. Någon folkpension tar jag inte ut, vilket nog vållar en del byråkratiskt trassel. Men eftersom jag inte är skattepliktig här, tycker jag inte heller att jag ska ha någon pension. Samma sak om jag blir sjuk. Då betar jag inte 60 kr. utan vad det egentligen kostar hos läkaren eller tandläkaren.

Vad är din svaghet?
– Kanske att jag försöker hålla fasaden finare än den egentligen är. Där bakom är inte alltid som jag skulle vilja att det vore. Jag är rädd att andra tycker att jag är bättre och duktigare än jag är.

Vad är lycka för dig?
– Att ha sinnesfrid. Att få plocka bär. Finns det något ljuvligare än att få gå på ett riktigt hälsingskt hallonfall en sensommardag och sniffa på dofterna ur plockhinken?
Undrar Jonnie Dahlström, en urhälsing om vilket det torde kunna påstås att han väl förvaltat sitt pund.


 

1990

JD -företag ny ägare av hotell Temperance i Hudik

Text och bild ur HT den 21 augusti 1990, av Hans Wandér

jd-050-1990

När fastighetsmäklare Ove Nygren på Svensk Fastighetsförmedling i Hudiksvall bjöd Jonnie Dahlström på karameller enligt gammal fin tradition var det bekräftelse på att JD just blivit ägare till fastigheten Temperance 2 för 3,2 miljoner kronor Foto: Lars Sundin

Jonnie Dahlström eller rättare sagt Dahlström industrifastighets AB i Hudiksvall hade kort innan ropat in gamla fina Hotell Temperance för 3,2 miljoner kronor

Det är en fin fastighet med ett utmärkt läge och den är dessutom K-märkt konstaterade Jonnie Dahlström som var på ett strålande humör.


 

1990 

Dahlströmsgruppen köper Holma Helsingland

Det känns tryggt att jobba för Jonnie

Text och bilder ur HT den 28 augusti 1990, av Lennart Ersson

jd-034-1990

Nu tar Jonnie Dahlström ett grepp om Holma Helsingland också. Vikande konjunkturer och svåra tider avskräcker inte Jonnie Dahlström från att ge sig in i en ny bransch.

På måndagen offentliggjordes ännu en överraskande storaffär då det blev klart att Dahlströmsgruppen köper Holma Helsingland i Forsa

jd-035-1990

jd-036-1990

Jonnie Dahlström bara trappar upp. Nu har han köpt Holma Helsingland också och VD Sten Sandström bjuder in i stugvärmen sedan affären blivit klar. Foto: Lars Sundin

 


 

1991

jd-012-1991

Text och bild ur HT den 11 oktober 1991, av Lennart Ersson

 


 

1991

Jonnie Dahlström och Sven Gillsäter fick medalj ur kungens hand

Bild och text ur HT den 8 juni 1991

jd-042-1989

Jonnie Dahlström från Hudiksvall hörde till de många framstående personer som fick medalj av kung Carl Gustaf vid ceremonin på Stockholms slott.

Sven Gillsäter fick för sina fotografiska insatser kungens medalj samt Serafimerordens  band i högblått i 8:e storleken. Jonnie Dahlström fick för sina insatser i näringslivet samt hembygdskultur likaledes medalj i 8:e storleken samt Serafimerordens band.

 


1991

Brist på 56 miljoner för Hammering i Hudiksvall

Text och bild ur HT tisdagen den 24 september 1991, av Eva Andersson

jd-051-1991

Bristerna i konkursboet för Hammering hotell och värdshus uppgår till 56 miljoner enligt konkursbouppteckningen.

I styrelsen för Hammering Aktiebolag sitter Lennart Liw, 52, Hudiksvall samt Bo Regnell, 56, Söderhamn.

I styrelsen för Class Restauranger Aktiebolag sitter Lennart Liw, styrelsesuppleant  i Class  är hustrun Iris Liw, 51, Hudiksvall. Konkursförvaltare är advokat Håkan Jiback, Söderhamn.


Jonnie Dahlström tar över Hammering

HT den 27 november 1991, av Lennart Ersson

Efter månader av förhandlingar blev det på tisdagen klart Jonnie Dahlström övertar konkursdrabbade Hotell Hammering

Det blir Jonnie Dahlströms privata bolag, AB Jonnie Dahlström, som skall driva Hotell Hammering och nu är Jonnie krögare i storformat. I bolaget ingår nämligen också Nya Nordland, dvs hotellrörelsen vid Stadt, i Hudik, samt rörelsen vid Hassela Sport och konferens.

Totalt har Jonnies tre Hotell över 400 bäddar och Jonnie själv understryker att det finns mycket synergieffekter att vinna när nu tre så stora hotell-och restaurangrörelser samordnas. Man kan vinna samordningseffekter på sådana områden som konferenser, bokning, inköp, administration och annat.

Jonnie Dahlström säger att han ännu inte tagit ställning till hur verksamheten skall bedrivas vid Hotell Hammering eller hur många jobb som blir kvar. Den 9 december vidtar mbl-förhandlingar och den 15 december övertar han formellt rörelsen från konkursförvaltaren advokat Håkan Jiback.


HT 6/3 1992

jd-018-1992

jd-019-1992

Hotell Hammering är till salu igen

 


1991

Kuriren den 4 september 1991, av Mikael Johansson

jd-054-1991

Nedgången på fastighetsmarknaden drabbar oss knappast. 
Jonnie Dahlström, mannen bakom Dahlströmsgruppen som är en av de största fastighetsägarna i Gävleborg påstår sig inte känna av den kostnadskris som drabbat fastighetsägarna i landet.
– Det är tvärlungt, säger han självsäkert.


JD köpte båda husen

Kuriren lördagen den 21 september 1991, av Börje Löfgren

jd-055-1991

jd-056-1991

För den sammanlagda summan av 60,5 miljoner kronor köpte Jonnie Dahlström på fredagen Dahlström Center och posthuset i Hudiksvall. Närmaste konkurrent om Dahlström Center var Hudiksvalls Tidning genom sin vd Bengt Ekelund. Närmaste konkurrent om posthuset var Stiftelsen Hudiksvallsbostäder.


1991

JD och kyrkoherden tar över kyrkan i Strömbacka

HT den 30 oktober 1991, av Börje Löfgren

jd-037-1991

En stiftelse ledd av Jonnie Dahlström och kyrkoherden Thomas Nordin i Bjuråker planerar att ta över kapellet i Strömbacka, Tanken är att stiftelsen ska stå för underhåll och upprustning av kapellet som därefter ska få användas av församlingen som tidigare.

Idag ägs Strömbacka kapell av den kommunala Forsågruppen. I samband med att Forsågruppen säljer sina övriga fastigheter i Strömbacka så tänker de även göra sig av med kapellet.

Enligt det avtal som skrevs när Forsågruppen köpte fastigheterna i Strömbacka av Iggesunds bruk så får kyrkan inte säljas. I stället ska den överlämnas till Bjuråkers församling den dag Forsågruppen inte längre vill ha den kvar i sin ägo.


Strömbacka kapell ska nu vårdas av JD och kyrkoherden

HT den 31 oktober 1991, av Jan Olsson

Bjuråkers församling anser sig inte på egen hand kunna förvalta kapellet. Kostnaderna skulle t. ex. bli alldeles för stora vad det gäller uppvärmning vintertid och årligt underhåll.

För att lösa dessa problem har därför Jonnie Dahlström och kyrkoherde Thomas Nordin bildat en stiftelse med avsikt att skydda byggnaden från förfall.

Jonnie Dahlström i en kommentar:
Underhållet av kapellet måste bestå av idealism och patriotism!
I stiftelsen är det tänkt att även Sjöviks Missionshus i Bjuråker ska ingå.

 


1993

Jonnie Dahlströms lyxbilar på väg att säljas utomlands ?

Text och bild ur HT den 26 februari 1993, av Eva Nilsson

jd-053-1993

Tre av Hudiksvallsköpmannen Jonnie Dahlströms lyxbilar fraktas iväg från Hudiksvall.
Foto: Lars Sundin

Det var två Aston Martin och en Rolls Royce som lämnade Hudiksvall, tillsammans med en representant från det företag som köpt fem bilar, den vagnpark Jonnie Dahlström ägde. Det var ett företag i Västergötland som köpt de fem bilarna säger Johnny Persson, som inte vill uppge vilket företag det handlar om.

När lastbilschauffören Kenneth Glanzén från Borås och Jonny Persson anlände till Hudiksvall på torsdagen och började lasta på de värdefulla bilarna, stannade många människor för att se på.

Det västgötska företaget som köpt de fem lyxbilarna, har planer på att sälja de tre som fraktas iväg på torsdagen till utlandet.

Bilarna är inte registrerade i Sverige, och kanske den bästa affären blir att sälja dem utomlands.

De övriga två bilarna av märkena Ford Lincoln och Morris Minor, stannar nog i Hudiksvall. Det finns köpare till bilarna här i området, säger Jonny Persson.

 


 

1994

Nu rustas missionshuset – Jonnie Dahlström håller sitt ord

Text och bild ur HT 16 augusti 1994, av Jan Olsson

jd-021-1994

Jonnie Dahlström, Ingrid Schöld, Ingrid Kirkeeng och Gerda Eriksson gläds åt att renoveringen av Sjöviks missionshus nu är igång.

Hudiksvalls förre finanskung Jonnie Dahlström har ännu inte gjort sin sista insats i byggnadsminnesbranschen. En omfattande restaurering av Sjöviks missionshus i Bjuråker har inletts, och det är snart 74-årige Jonnie som är hjärnan och samordnaren bakom projektet.

Det har blivit näst intill ett mani för mig att återställa gamla byggnader, säger han.
Nu byts hela tegeltaket ut, fönstren tas ut och restaureras och alla murkna bräder byts ut så att förfallet hejdas. Invändigt återställs så mycket som möjligt i sekelskiftesstil.
60-talsorgeln och de nyare kyrkbänkarna byts ut mot äldre som Jonnie ropade in vid auktion på Sanna missionshus för några år sedan. Gamla sångböcker, tidsenliga lampor, järnspis till köket och andra detaljer skall också ordnas fram. Oljelampan och dess ledningar slängs ut och ersätts med direktverkande el, alla elledningar byts ut, estraden höjs och en igensatt dörröppning tas upp igen.

Och nu är arbetena igång, i form av ett AMS-projekt, där länsarbetsnämnden står för alla löner till snickare, målare, elektriker och en konservator som bland annat skall tvätta och snygga upp altartavlan av delsbokonstnären Ernst Lindgren från 1915.

Flyttades över isen
De senaste veckorna har Jonnie Dahlström läst igenom alla gamla handlingar och protokoll från Bjuråkers missionsförening, eller “Sällskapet för väckande av sedlighet och gudsfruktan i Bjuråker”, som det hette från grundandet 1881 och fram till 1902.

Missionshuset byggdes 1882 i Näppänge och hade då bara en våning. I april år 1900 flyttades det bit för bit över isen på Tåviken och byggdes upp på sin nuvarande plats. Då höjdes taket i stora salen samtidigt som man byggde en liten predikantbostad ovanpå lilla salen och köket. Stark man i föreningen då var Erik Gustav Wengelin, och senare tog hans son Gustav Wengelin över ledningen fram till sin död 1944. Det betyder den mest betydande släkten i församlingen berättar Jonnie Dahlström.


Sjöviks bönhus blev auktionshall

Text och bild ur HT den 26 september 1994, av Jan Olsson

jd-022-1994

Trångt om saligheten, men auktionspubliken trängdes i Sjöviks bönhus i Bjuråker då det vankades auktion i lördags. På bilden två av de aktiva under dagen, Jonnie Dahlström, vilken plockade fram auktionsgods och Arne Gladh, auktionist.

Sällan har en auktion gått så bra! Detta konstaterande gjordes av auktionisten Arne Gladh då han på lördagen klubbade bort en mängd skänkta gåvor. Cirka 80 000 kronor blev resultatet.


Missionshuset fyller sin funktion igen

Text och bild ur HT måndagen den 5 oktober 1998, av Jan Olsson

jd-031-1998

Sjöviks missionshus i Bjuråker med den vackra altartavlan av Delsbokonstnären Ernst Lindgren

Jonnie Dahlström, 78, andas ut. Efter fyra års restaurering är hans barndoms bönhus intakt. Missionshuset i Sjövik är åter redo att vara en mötesplats, en gudstjänstlokal, där vem som helst ska kunna söka finna ro.

Igår var det återinvigning i närvaro av närmare 150 personer inklusive Bjuråkers missionsförsamlingens medlemmar. Jonnie Dahlström, hans hustru Anna och från 2001/2002 Jan-Erik Eriksson, Bjuråker.

 


Prisad för sina gärningar

HT den 6 november 2000, av Inge Gardh

jd-070-2000

På söndagskvällen återvände Jonnie Dahlström och hans hustru Anna till Sjöviks kapell i Bjuråker, som Jonnie låtit restaurera till ursprungligt skick.

Diplom, blommor och 3 000 kronor. Småpengar för en gammal kapitalist Men när affärsmannen och storföretagaren Jonnie Dahlström återvände till hembygden i Bjuråker för att hämta kulturpris var det inte pengarna som räknades – bara äran.

Femte stipendiaten
För den gärningen, och hans tidigare insatser med bland annat Hillsta gård, blev Jonnie Dahlström den femte stipendiat som fick ta emot kulturpris av Dellenbygdens kulturstiftelse.

Stiftelsen är fristående och består av en tiomannajury med representanter från alla tre Dellensocknarna, Delsbo, Bjuråker och Norrbo. I samband med prisutdelningen medverkade Gunnar Eriksson och Klint Olle Jonsson med musik och stipendiaten själv berättade personliga minnen från bönhuset, där hans föräldrar tidigt blev aktiva medlemmar.

jd-073-2016

Sjöviks bönhus

 


2002

JD med luft under vingarna

HT tisdag 17 – 09 – 2002 Redaktör för nu & då, Lars Gösta Larsson

jd-066-2002

Dags för leverans från Beech Aircraft. Från vänster privatpiloten Bengt Grafström, Beech-fabrikens vd Frank V. Hutton och Jonnie Dahlström

Utanför Beech Aircraft Corporations fabriksbyggnad i Wichita i Kansas, USA står en nybliven flygplansägare tillsammans med sin privatpilot och flygföretagets verkställande direktör.

De har just avslutat en affär på 1,1 miljoner dollar. Året är 1976.

Bilden – och övriga bilder på den här sidan – hittade jag i Jonny Dahlströms privata samling.

Det här är en del av Jonnie Dahlströms affärsliv som sällan berörts. Själv blev jag förstås väldigt nyfiken på det där vackra flygplanet med registreringsbeteckning N50JD, en Beech King Air 100 turbo prop.

Det är klart att jag frågade om jag fick visa bilder i nu & då. Och det fick jag. Den första reflektionen handlar om pengarna. 1,1 miljoner dollar!

Det låter som väldigt mycket pengar även idag, än mer var det då.

– Ja på den tiden hade jag ju gott om resurser, skrattar Jonnie med en befriande distans till ämnet.

När vi bläddrar vidare bland bilderna dyker ytterligare ett flygplan upp: en Cessna amfibie, utrustad för landning både på land och vatten.

– Ja, jag ägde den också vid samma tid, bekräftar JD.

Registerbeteckningen på amfibieplanet var N124JD. ”N” för USA, ”124” för Jonnie Dahlströms födelsedatum (12/4) följt av bokstäverna JD.

Personligt skulle det vara – en egenhet som JD gärna använde också på sina privata bilar.

Under åren i USA använder Jonnie Dahlström flyget flitigt, både det egna planet och reguljärt flyg. Jonnie Dahlström började utveckla sin affärsverksamhet i USA redan i slutet på 50-talet. En bit in på 60-talet hade han ”dubbel” bosättning.

Under en period hade vi bostäder och arbetsplatser samtidigt i Chicago, Vero Beach i Florida, Maln, Hillsta och Stockholm och dessutom en stuga i Vemdalen. Det kändes som vi åkte runt och fyllde och tömde kylskåp, konstaterar Jonnie Dahlström i dag.

Det blev också et flitigt pendlande över Atlanten eftersom JD drev affärsverksamhet samtidigt både i Sverige och USA.

– Ja, jag har rest 112 gånger tur och retur över Atlanten, berättar han.

Att det blev ett eget flygplan hade flera orsaker. För det första för att Jonnie Dahlström behövde ett snabbt och bekvämt kommunikationsmedel och det för det andra för att han själv hade ett stort flygintresse.

Tanken var ju att jag skulle ta flygcertifikat och jag gick också flygskolan men det föll på läkarundersökningen då jag hade problem med hjärtat.

Det blev istället en privatanställd pilot som fick flyga planet.

Jonnie Dahlström har fortfarande kvar den tekniska beskrivningen av sin Beech King Air. Han formade och satte sin personliga prägel på inredningen och valde själv färgerna. Planet inreddes för åtta passagerare.

Jonnie och Anna Dahlström reste själva över Atlanten i det här planet. Från Florida, via mellanlandningar på Newfoundland, Grönland, Island och Arlanda innan sista etappen upp till Hudik.

Det finns en rolig historia bakom den där flygningen. När vi begärde landningstillstånd i Hudik visade det sig att banan var upptagen av en dragracingtävling. Dom fick lov att göra uppehåll i tävlingen så att vi kunde landa, berättar Jonnie Dahlström

Hemma i Hudiksvall blev det förstås JD:s privata flyg uppmärksammat, men där borta i USA var det inte så konstigt, menar han i dag.

En annan episod, som JD skrattar gott åt än i dag, var när välkända före detta Hudiksvallsbon och företagaren Fritz Ståhlqvist, som då också had bosatt sig i Vero Beach skulle firas på sin 70-årsdag.

Vi satte ner en nål på kartan i Vero Beach med ett snöre lika långt som flygplanets räckvidd. Fritz fick sträcka ut snöret och välja en destination inom den radien. Det räckte till Barbados, så vi flög våra familjer dit och firade födelsedagen, minns JD.

jd-067-2002

Mellanlandning på Narsarsuaq på Grönland. Jonnie Dahlström under bakvingen. En bild som ger en tydligare bild av planets storlek. Under bakvingen kan man läsa: “Jonnie Dahlström, Vero Beach Florida – Hudiksvall Sweden”.

jd-068-2002

JD:s båda flygplan på plats på Hudiksvalls flygplats. Närmast Cessnan och i bakgrunden Beech King Air-planet som flögs över Atlanten.

jd-069-2002

Anna Dahlström som värdinna vid atlantflygningarna.


jd-084-ad

Anna Dahlström vid deras hem i Amerika. Bilden utlånad av Anders Dahlström

 


2002

Bilprofil – på många sätt

HT tisdagen den 29 oktober 2002. Redaktör: Lars Gösta Larsson

Jag har under mer än 60 år varit biltokig.

Sa Jonnie Dahlström när vi fören tid sedan satt och bläddrade i hans bildsamling för att leta fram gamla foton till nu & då.

Jag hade precis fått ögonen på en bunt bilder som visade exklusiva bilar, många med högst personliga registreringsskyltar som ”Hillsta-Florida”, ”USA–1”, ”JD-USA”, ”Jonnie” och ”Jonnie D”, Något som visar att JD verkligen varit en bilprofil – på mer än ett sätt.

Jag kunde inte låta bli att fråga om jag fick visa några av hans bilar på bild.
Det fick jag.

Och det finns onekligen en det att välja ibland. JD kunde på rak arm räkna upp över 80 (!) bilar som han ägt och kört privat. Vem slår det?

De flesta i Hudik kommer förstås ihåg de där registreringsskyltarna. Många ansåg nog att det låg en rejäl portion fåfänga bakom den där profileringen.

– Ja, säkert. Men det var inte lagom provocerande och det där tog jag med mig till USA, berättar Jonnie Dahlström som i dag skrattar gott åt sitt ”upptåg”.

Jonnie Dahlström blev till och med ”jagad av polisen” för sina registreringsskyltar, som inte ansågs vara lagliga.

En gång när jag kom ut från Guldsmeden stod två poliser och fotograferade skylten. Men jag fick rätt i ”Trafiksäkerhetsverket”, konstaterar han. Direkt ur minnet kunde JD skriva ner listan över sina privatbilar. Ni ser hela listan nedan. Det är bara att följa med på en nostalgisk resa genom bilhistorien.

Jag ska bara uppehålla mig vid några detaljer och tänker då i första hand på DJ:s Rolls Royce Silver Wrigth från 1957 – en bil som han köpte efter Axel Wennergren och som bara finns i 14 exemplar i hela världen. Det här är enda exemplaret i Sverige.

Det har aldrig funnits en finare bil här i landet, påstår JD bestämt. Det som normalt är i krom var i silver på den här bilen. Det här var bara en av fem ”Rollsar” som JD har ägt.

Den hade inte gått mer än 1 400 mil när jag köpte den, berättar Jonnie Dahlström.
– Sedan jag väl kommit över den började spekulanter ringa från hela världen och så småningom sålde jag den. Den har sedan varit i samma ägo ända fram till bara för några månader sedan.

Jag tänker inte i detalj gå in på andra bilar på JD:s lista men man kan väl ändå konstatera att där finns till exempel 11 stycken Ford Thunderbird i årsmodeller från 58 till 91. Och även om listan innehåller några Volvo och Morris, så är det ju inte direkt det vi kallar för privata bruksbilar det handlar om.

Men jag har aldrig ägt en Opel eller en Saab och bara en Mercedes, påpekar JD, som faktiskt under en period hade agenturen för just Saab och Mercedes…
jd-062-2002

Rolls Royce Silver Wright, en bil som bara finns i 14 exemplar och som tidigare ägts av Axel Wennergren.

jd-063-2002

Den finaste bil som någonsin funnits i Sverige, menar Jonnie Dahlström.

jd-064-2002

jd-065-2002

 


 

2003

Fastighetskrisen stoppade hans planer

Text och bild ur HT den 21 maj 2003, av Lennart Ersson

jd-052-2003

Visionären Jonnie Dahlström var nära att lyckas skapa ett Docklands i Hudiksvalls hamn, men stoppades av bank- och fastighetskrisen.

Det här är Hudiksvalls framsida!

Jonnie Dahlström, 82, står på toppen av varvet och blickar ut över Håstaholmen och Kattvikskajen.

Han om någon har haft framtidsvisioner om den delen av Hudiksvall. Och i hans fall var det faktiskt långt ifrån visioner. Det var handfasta planer och det var oerhört nära att det skulle blivit verklighet.

Han förlorade kapplöpningen mot tiden kan man säga och det var fastighetskrisen, bankkrisen och alla de andra kriserna i början av nittiotalet som gjorde att drömmen gick i kras.

1992 föll hans eget imperium genom konkursen.

För Hudiksvallsbor som var med finns händelserna i färskt minne från slutet av åttiotalet, när Dahlströmsgruppen och det stora byggbolaget Siab presenterade sitt enorma projekt för Håstaholmen. Det gick ut på att skapa en helt ny stadsdel, ett Hudiksvalls eget Docklands.

Parterna hade just förvärvat det gamla industriområdet från Iggesunds Bruk. Bankerna var med på noterna. Det tycktes inte finnas något som kunde sätta stopp för planernas förverkligande.

Vi satsade tio miljoner vardera i inledningen, berättar Jonnie Dahlström.

För att utforma området anlitades en av Europas mest välkända arkitekter nämligen Ralph Erskine.

Han var eld och lågor över tankarna minns Jonnie Dahlström.

Var en möjlighet för Norrland

Han berättar att han började smida planerna för Håstaholmen och den här delen av Hudiksvall redan 1988. Dahlström var då stor fastighets- och finanskung samt ledande entreprenör i Hudiksvall. Han hade den finansiella musklerna för att klara ett sånt jätteprojekt, i synnerhet sedan han fått med sig byggnadsbolaget Siab som partner.

Det här var en möjlighet inte bara för Hudiksvall, utan snarare för hela Hälsingland och kanske till och med för Norrland, säger Jonnie Dahlström. Det finns inte ett sådant område runt hela ostkusten säger han.

Han lockas av det enorma området som blivit frigjort mitt i hjärtat av Hudiksvall samt av närheten till havet.

Det som skissades var ett sammanhängande område innehållande rader av samhällsfunktioner, rekreation, boende och service.

Centrum för utbildning

En av grunderna för projektet var att samla den högre utbildningen till området.

Jag ville bland annat satsa på att få dit både högskolan och gymnasiet. Och det skulle också bli ett badhus, räddningsstation, idrottsanläggningar, samt flera köpcentra, säger Jonnie Dahlström.

Viktigt för honom var att få ha kvar handeln inne i stadens centrum.

I dag tycker han att många av förutsättningarna är borta.

Högskolan har hamnat i Gävle och Bromangymnasiet har investerat fast sig på Kristineberg med ombyggnaden för 140 miljoner. Och de stora varuhusen Prix och Kvantum har byggt utanför staden, påpekar han.

Vi skissade på att få parkeringsplatser med kapacitet för 600 till 800 bilar på området, säger Jonnie Dahlström.

Ville ha samlat grepp

Det område som var med i resonemangen omfattade inte bara det industriområde som köpts av Iggesundsbolaget utan också ett stort område som ägs av SJ samt Kattvikskajen.

Tanken var att göra ett samlat grepp, säger Jonnie Dahlström. Ralph Erskine skissade på ett Håstaholmen år 2020 och man siktade då alltså 30 år framåt.

Jonnie Dahlström ville ha ett ännu längre perspektiv. Hudiksvall har ju funnits i över 400 år. Det skulle inte haft någon betydelse om man jobbat med ett perspektiv på flera generationer, kanske hundra år framåt, säger han. Men det viktigaste var att lösa projektet i ett sammanhang och skapa förutsättningar.

I Erskines skisser finns också områden med bostäder, men det var ändå en förhållandevis liten del. Det var inte mer är ett par hundra lägenheter, menar Jonnie Dahlström. Han ville bland annat lägga landskapsperspektiv och industriarkiv i närheten av Reffelmansviken.

Det där som diskuterats på senare tid med att bygga höghus på Kattvikskajen har han hela tiden tyckt vara estetiskt otänkbart.

Av Lennart Ersson

 


 

Entreprenören – finansmannen – samlaren Jonnie Dahlström

 

Som mest ägde han ett 40-tal fastigheter i Hudiksvall, men ägde även fastigheter i Stockholm och på andra orter.
Som samlare var Jonnie en av de största på flera samlarområden. Han sa själv att han köpt saker sedan 30-talet på 1000-tals auktioner i Norra Hälsingland.
Hans kunskap om föremål inom vitt skilda områden, och hans starka engagemang för Hälsingekulturen, gjorde honom till en aktad och synnerligen kunnig person.

1989 fick han motta Hälsinge Akademins hederstecken och medalj för hans stora kulturella insats. Han fick också internationellt erkännande som expert på bl. a allmogekonst, inkunabler (handskrifter) och ryska ikoner.

Åttiotalets affärskris kom också att drabba Jonnie Dahlsröms affärsimperium. Den spikraka affärsuppgången blev i början av 90-talet bruten och krackelerad. Men hans genuina kunskap, händelserika liv och hans konst att berätta så att alla lyssnade, det kunde ingen ta ifrån honom.

Jonnie Dahlström avled i en ålder av 88 år den 29 juni 2009. Tre veckor efter hans hustru Annas bortgång. Hon avled den 5 juni.


 

Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt

Om du uppskattar den här sammanställningen och vill stödja vårt arbete är en gåva, eller donation senare mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508. Handelsbanken Delsbo.

Tack för att du vill hjälpa oss – tillsammans kan vi glädja andra

Tack för ditt besök!

Sammanställt av Åke Nätterö

 


Tillbaka till toppen

Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62

2 comments

  1. Felstavning av Stadshotellet ovan i Jonnie Dahlströms presentation.
    “1985 Statshotellet och HIAB:s kontorshus i Hudiksvall”.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *