Bilreportage

Tidningsreportage är en väldigt bra källa till information. Här får vi veta viktiga årtal, minnas kända personer, och framförallt får vi se många intressanta bilder.


MHF i Hudiksvall.


Läs om Mobilreportage från Dellen 1912.


Läs om Bussolyckan i Norrbo 1948.


Mer bilder och viktiga länkar i Automobilhistoriska klubben – X-Län.


Här får du kontakt med Dellenbygdens Motorveteraner.


Mer kunskap finns hos Hälsinglands Fordonshistoriker.


Lista över bilmärken.


Se vackra bilar i Åkdon & termos.


Se Isracing i Hudiksvall 1954.


Se Midnattsolrallyt 2019.


Se Dragracing i Hudiksvall 2019.


Läs om kolframställning under gengastiden.


Se film Världens första automobilsläde 1924 från Östersund


Bil- och Väghumor.


Bilförordningar, här finns många intressanta uppgifter från bilismens barndom


Använd sökfunktionen
Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det dokumentet du har framför dig.


Mejladressen till oss hittar du längst ned på sidan

 


 

 

HT Torsdagen den 25 maj 1989


Folk sprang till skogs när den första bilen uppenbarade sig i våra trakter. Fordonet väste och bullrade när det rykande stånkade fram på vägarna. Folk trodde att den yttersta dagen förestod. ( Teckning: Erik Juhl. Torshälla).

     

 

 


Vykort avsänt av Amanda Olsson från Västanäng, Delsbo den 8/8 1920
”Snickar-Jonke” sitter inne i bilen med hunden i knäet. Intill bilen syns hustrun Amanda och deras  tre barn.

Uppgifter ur Delsbo släktbok:            —5 M 15—

11 Jonas Olsson, * 4/3 1877, s. t. bonden O. Hansson i Källeräng 3.
G. 24/6 1907. Bonde i Västanäng 6, Delsbo. Utfl. t. Sth. 1941.
18N74 Brita Amanda Vilhelmina Rudolphi, * 2/8 1879, d. t. fotogr. C. Rudolphi i Ede, Delsbo. Lärarinna.
Sigvard Valdemar * 18/4 1908. Utfl. t. Spånga 1930
Hubert Augustin * 7/9 1909. Utfl. t. Sth. 1931
Eivor Ragni Margreta * 3/12 1912. Utfl. t. Sth. 1931

 

 

HP den 27 juli 1937

 

 

HT  Fredagen den 10 september 1965


Köpman Nils Söderlund framför sin nuvarande bil, en DKV av 1939 års modell. Båda bär sina år med heder, eller hur – Söderlund fyller 80 i mars nästa år.


Motorcykeln med sidovagn som Nils Söderlund skaffade 1906. Som framgår av bilden kan Söderlund manövrera fordonet från sidovagnen. Den anordningen, liksom självstarten, hade ordnats av verkmästare Richard Lundblad. Damen vid Söderlunds sida är Thyra Sandkvist, dotter till kamrer Lindberg


X 11 på landsvägstur i Hamre, Bergsjö, någon gång under sommaren 1907. Bilen är en Star av 1906 års modell. En engelsk bil från the Star Engineering Co, Wolwerhampton. Vid ratten köpman Nils Söderlund. Damerna i hans sällskap är Anna Söderlund samt Ruth Berg, dotter till grosshandlare Berg i Hudiksvall och senare gift med kamrer Johansson.

—7E57— Uppgifter ur Bergsjö släktbok.
38 NILS SÖDERLUND, * 4/3 1886, s. t. bankdir. Joh. Söderlund i Kyrkbyn, Bergsjö. G. 22/6 1918. Tryckeriägare, bos. i Kyrkbyn 2:17. † 3/8 1975
(O49) ELSA HOLMBERG, * 10/8 1895 i Morlanda sn, Göt. o. Boh. † 29/5 1968
ELNA BRITA MARGARETA, * 16/12 1923. † 16/12 1948
NILS LENNART, * 6/5 1925. Tryckeriarb.
EVA MARIA, * 20/9 1926. Fl. t. Spånga, Sth. 1944
DAGMAR ANNA HELENA, * 9/6 1933. Fl. t. Stockholm 1956
ASTRID GUNHILD CECILIA, * 13/4 1937. Fl. t. Stockholm 1957

 

 

HT 60 år – 1969

Bilen – ”dumhetens triumf” – började med kärlek

Läs om Daimler på Wikipedia

  


Då skrev vi 1912

 

Läs om Peugeot på Wikipedia

 

HT Den 28 november 1951

Valfrid Mellin *  30/11 1891 i Bergsjö. Död i Hudiksvall den 7/1 1975
Gift 1/12 1940 med Anna Karolina * 17/12 1893 i Harmånger. Död i Hudiksvall 29/4 1976

 

HT Måndagen den 10 april 1972

50 år sedan Evald Lönnberg grundade sitt bilimperium


Framför Lönnbergs första lokaler på Drottninggatan ses från vänster: Lisa Stålqvist, Anders Ericsson, Aina Florin, Gustaf Svedberg, Sven Löfgren, Ivar Backström, Erik Backström och Jonke Hansson.


Direktör Alf Wennersten flankeras här av veteranerna inom företaget, Anders Eriksson och Lisa Stålqvist. T. h. ses två lastbilar den ena av årets modell och den t. h. av 1922 års fabrikat, den är med andra ord lika gammal som företaget. I bakgrunden Bil & Buss moderna anläggning vid Södra Vägen. Foto: Curt Eriksson

 

 

HT 1995


Från Bil-Lönnbergs barndom i Hudiksvall.
På taket: John Sundqvist, Herman Nilsson, Alfred Kvist, Erik Hamrin, Bror Eriksson
Andra raden: Sven Löfgren, Hugo Pettersson, Erik Norgqvist, Olle Ohlsson, Albin Vall.
Första raden: Gustaf Gustafsson, Anders Eriksson, Erik Eriksson, Ivar Backström, Evald Lönnberg, Gösta Andersson, Herman Olsson, Per Ganse, Per Sjödin, Nils Nordling, Elof Eriksson.
Sittande: Rut Nilsson, Anna Nilsson, Lisa Stålqvist och Karin Stålqvist.


      



Chefen för Bil & Buss i Bollnäs, Åke Björnsson, rattar en 50-årsepok – en Scania lastbil, årsbarn med Bil & Buss.



Föregångare till Bil & Buss i Hälsingland, Evald Lönnberg. Bilden tagen år 1926

Hans första bil var en Maurer-Union.



Känt namn i bil-Hälsingland, Gösta Andersson, styrelseledamot i Incentive AB.

 

 

HT NÄRINGSLIV Maj 1997


En bild från Hudiksvall. Bil Lönnbergs vid Kungsgatan ungefär där nuvarande polishuset är beläget. Lägg märke till Gulfmacken till vänster i bild.


   


Två förgrundsgestalter inom företaget som tog vid efter Evald Lönnberg. Fritz Stålqvist och Gösta Andersson fortsatte imperiebyggandet. Bilden på de båda veteranerna togs 1984.


En riktigt klassisk bild från bilens barndom i Hudiksvall. Här i den lilla lokalen i Automathuset startade Evald Lönnberg sin första affär.


När Wolsvagen lanserade nya folkbilen ”skalbaggen”  blev det en enorm succé som helt skulle förändra förutsättningarna för Bil & Buss. i Hudiksvall.


Gengasdrift med koleldning tillhörde vardagen för bilägare under krigsåren. Hos Bil-Lönnbergs i Hudiksvall anpassade man sig och startade kolmilor runt om i landskapet.

 

 

 

HT NÄRINGSLIV juni 1993

Läs om Eric Sundin.


    


Bröderna Höglund i Ilsbo var pionjärer på tippar. Det var ett stort steg för åkarna när de slapp hiva av gruslassen för hand. Kortet är troligen från fyrtiotalet och visar en demonstration av en Ilsbotipp.


John Sonerud utgör ett kapitel för sig i hydraulikens historia i Hudiksvall. Han grundade Hymans och har gjort massor av konstruktioner byggda på hydraulik. Och han är fortfarande i full fart i produktionen som idéspruta vid Soneruds där sonen Åke är VD.


Gigant 261 hette den här rejäla kranen som visades på Hiabs industriområde i slutet av femtio- eller början av sextiotalet.


Hiab-kranen har genom åren utnyttjats flitigt i samband med skogstransporter. Här en 50-talsversion av kranen, som redan då klarade ansenliga vikter trots sin till synes veka konstruktion.


Seadumpern var en något udda hydraulisk konstruktion signerad John Sonerud. Den fungerade utmärkt som mudderverk i mindre sjöar, men marknaden var för liten och den togs ur produktion.

 

 

HT Fredagen den 30 september 1988


MHF i Hudiksvall firar 60-årsjubileum i år. Föreningens äldste medlem är Waldemar Eriksson, 90 år, från Hög, som faktiskt varit medlem i MHF hela 62 år. Han gick med redan innan lokalavdelningen bildades i Hudiksvall.

   



Med nytaget körkort och kepsen på plats poserar Waldemar Eriksson i den Dodge han tog körkortet med i juli 1916.

Uppgifter ur Högs släktbok:

—3 E 21—

13 LARS VALDEMAR ERIKSSON, * 26/4 1898, s. t. faktor Erik Larsson i Hallsta.
G. 26/6 1927. Mek.arb i Hjortsta. † 18/10 1989.
(X4) ANNA MARIA PERSSON * 8/9 1905 i Bjuråker. † 6/10 1997.
ERIK YNGVE, * 19/10 1928.
KARIN INGEGERD, * 8/9 1932.

 

 

Högs-fåret 2007

TRE LASTBILARS OLIKA ÖDEN


Per Larsson i mycket tidsenlig chaufförsklädsel poserar stolt framför sin Chevrolet av 1935 års modell. Här ser vi också den påkopplade släpvagnen. Kvinnan på bilden är Pers hustru Svea f. Olsson

 

 

Högs – Fåret 2017

 

 

Högs – Fåret 2008

 

 

Högs – Fåret 2002

 

 

HT Torsdagen den 21 augusti 1952


Det kan tilläggas att den nu avlidne Elis Olsson från Fönebo, berättade han gick på fortsättningsskola vid Klockar-Britas. Möjligen var det vid den här tiden.

 

 

Sundbergs lastbilsåkeri

hin-058-annons

hin-059-garage
Hålsjö 31, Sven Olof Sundbergs garage

gpno-049-s-o-sundberg
Timmerkörning i Stubba 1950. Karl Erik Danielsson och Sven Olof Sundberg vid spaken till sin nya Hiabkran. Bilden ägs av Sockenbilder, Norrbo.

26R2 Sven Olof Sundberg, * 22/6 1909, s. t. bag. R. A. Sundberg i V. Hålsjö 31, Norrbo. Åkare. Bos. i Hålsjö. Död i Strömsund 16/11 1970
Gift 1/1 1944 med (Z45) Annie Margareta Abrahamsson, * 6/7 1917 i Ström, Jämtland.
Sven Olov Sundberg startade Sundbergs lastbilsåkeri som sedan övertogs av Hans Åkesson

Efter övertagandet bytte företaget namn till Åkessons Åkeri. Hans Åkesson var född i Stockholm 10/12 1916, och avled 16/11 1970 i Hudiksvall.

Hans kamrer och alltiallo Gösta Holm född 1939 och uppväxt i Moviken tog då över Åkessons lastbilsflotta 1972, samtidigt som åkeriet namnändrades till Skogsfrakt.

Åkesson hade startat sitt åkeri i Moviken 1957 där den övergivna smedjan invid Masugnen kom att användas som garage. Snart nog blev det för litet och Åkesson byggde nu ett betydligt större och ändamålsenligare garage i Strömbacka.  Även det garaget blev med tiden för litet, och omkring 1970 flyttade nu Åkesson åkeriet till Delsbo. Kort tid efter flytten till Delsbo avled Hans Åkesson.(Lastbilsgaraget i Strömbacka blev nu förvandlat till Bröderna Jonssons bilskrot.  I feb. 2006 kom det mesta av Bröderna Jonssons verkstad och reservdelslager att förstöras vid i en stor brand.)

1988 var företaget ett av landets största privatägda skogstransportföretag med 20 timmerekipage.

hin-053-bil
Till vänster Gösta Holm i samtal med Noba chefen från Kvissleby


Gävle Dagblad fredag 10 oktober 1986


Gösta Holm, VD i Skogsfrakt AB, Delsbo. Företaget sysslar enbart med skogstransporter, har 55 anställda och 21 bilar i trafik. Omsättningen är 20 Mkr.


HT Onsdagen den 20 september 1991


Gösta Holm vid Skogsfrakt i Delsbo och ansvarig för virkestransporterna åt Modo är optimist trots lågkonjunkturen.



HT Onsdagen den 20 september 2000


Tommy Ärlemar och Gösta Larsson har tillsammans 73 år bakom sig på Skogsfrakt. De har upplevt hur åkeriet vuxit ut till ett av de största privatägda rundvirkesåkerierna i landet.

  


Läs reportaget, Här går det inte åt skogen.

 

 

HT Lördagen den 2 mars 1974



Första postbilen Delsbo-Strömbacka 1912. Postföraren och ägaren *) Erik Hansson, Näsbyn, Delsbo. Det var med den här bilen som Hansson, Eller Krus Erske även debuterade som den förste droskchauffören i Delsbo. Bilen var av märket Minerva och det talades allmänt om att den hade tillhört kronprinsen.



—39N9— *) Uppgifter ur Delsbo släktbok.
8 Erik Hansson, * 15/9 1889, s. t. bonden H. Olsson i Näsbyn 2, Delsbo. G. 24/5 1915, Bonde i Näsbyn 25, »Krus». † 11/1 1974
(X4)4A17 Anna Eriksson, * 17/6 1888, d. t. gästgiv. E. Olsson Avholm 3, Bjuråker. † 18/9 1968
Anna Birgitta * 13/9 1916                                  (X4)21E21
Märta Linnéa * 15/12 1919                                 10

 

 

 


Iggesund. Vykort avsänt 23/10 1915.  X 101 bilmärke  Darracq  14 -16 hkr
Bilen ägdes 1916 av S. Paulsson i Delsbo.
År 1921 ägdes bilan av fotograf Jonas Eldh i Väster Stråsjö, Bjuråker

 

 

bin-004-krings-bil
Bild ur en bok/tidskrift okänt vilken.
Ur boken “Färila – ett bildarkiv berättar”, framgår att bilden köptes i början av 1900-talet av Nils Nordqvist i Kårböle, och att den togs över av Åke Kring från Norrbo på 50-talet.

Troligen var den trehjuliga automobilen av märket Cyklonette, tillverkad i Berlin

 

HT den 11 juni 1953

MG ägd av finnansmanen Jonnie Dahlström.

 

HT Lördagen den 10 december 1966

 

 

HT den 26 juni 1973


Åke Krings bil var en Chovrolet 1931

 

 

HT den 10 augusti 2011

 

 

HT Torsdagen den 13 juli 1972


Några droppar faller från skyn – och vips kommer suffletten upp. – Men nog får man nackspärr av draget allt. Och värst blir det när suffletten är uppfälld, förklarar Thure till höger. Gunnar hjälper till med remmarna.


– Så här vacker kommer min T-Ford 1919 också att bli – till nästa rally, säger Gunnar Persson, Bjuråker och provkör kompisen Thure Johanssons tvåsitsiga 1919-års T-Ford som har motor på 20 hästkrafter.

 

 

HT Måndagen den 24 juli 1972


Gammal är ändå äldst. Äldsta deltagaren och vinnaren av Dellenrallyt. En verklig raritet – Oldsmobil Runabout från 1903 som fördes av sin ägare Bert Andersson från Huddinge. Codriver var fru Astrid.


Sedan den här T-Forden från 1911 klarat sista manöverprovet stannade motorn när Forden just passerat sista pinnen som skulle rundas. Jan Tysk från Falun och hans medhjälpare skulle bara fälla upp motorhuven och rulla bort henne till parkeringsplatsen. Men hon hade i alla fall gjort sitt innan lunch.


Thure Johansson med makan Gerd från Delsbo väntar på att få genomföra manöverprovet i Hudiksvall med sin T-Ford Runabout 1919. I den vackra vädret som var på söndagen kunde alla suffletter fällas ned och passagerarna njuta av vinddraget trots att det i dag går betydligt mycket snabbare på asfaltvägar än på 1919-års hästvägar.

 

 

 

HT  den 7 juli 1973

 

 

HT Måndagen den 9 juli 1973

 


Erik Sundblad, Iggesund körde in på en andraplats. Här håller han på att veva igång sin snart 50-åriga T-Ford


Här gäller det att vara snabb i nyporna. Passagerarna skall hänga upp tvätt medan bilen kör framåt. Lasse Persson, Färila kör och hustrun Gudrun hänger medan Jan och Sven hejar på i baksätet.


En väldigt fin gammal T-Ford från 1923 har Erhard Wilund från Hudiksvall. Här med familjen hustrun Karin och döttrarna Ulla och Carina.

 

 

HT Torsdagen den 7 juli 1977






Så var det då dags igen – för Dellenbygdens Motorveteraners stora veteranbilsrally. Under lördag och söndag kommer 23 ekipage att medverka i det hälsingska rallyt, vilket blir allt populärare. Några av motorentusiasterna i Hudiksvall som kommer att delta har vi samlat denna bild. Sittande i en Morris Minor från 1931 ser vi far och son, Alvar och Mats Hattebratt, samt vid sidan om, Leif Jonsson och Sten Thurell.

 

 

 


Uppgifter ur Forsa släktbok:

     —103 C 16—

6 NILS GOTTFRID LARSSON, * 27/9 1918, s. t. torpare Lars Larsson i Hamre. S. Plåtslagare i Östersund. † 29/3 1971.
ANNIKA,*

 

 

HT Den 1 augusti 1978

 

HT Onsdagen den 8 juli 1998


Det tog 18 år för Birger Johansson att förvandla bilskelettet till en skinande blank veteranbil. I dag är  hans Pontiac Big Six med en rak sexa på 60 hk och med sidventiler en sevärdhet. Inte undra på att Birger Johansson och hans hustru Märta ser nöjda ut.

  


Ulf och Gunn Olsson från Strömsbruk kom åkande i sin jättefina A-Ford Roadster från 1929 till veteranträffen i Hudiksvall. Med på bilturen var också Kerry Blue Terrien Wilma.


Vi köpte den 5 juni 1956 av bilhandlare Sven Jönsson. Sedan har den blivit i familjens ägo. I dag är jag bjuden 70 000 kronor för min veteranbil, berättar Eva Andersson som deltog i tisdagskvällens veteranbilsträff i Hudiksvall.

 

 

HT Den 4 augusti 2016

 

 


Här har ungdomar i Norrbobyn hittat ett gammalt  övergivet T-Fordvrak. Deras leklynne tog sig det uttrycket att Ernst Källman skulle försöka dra veven och låtsas starta ekipaget.
I baksätet har Lars Karlsson, ”Löt-Lasse”, slagit sig ner med en av systrarna Källman, och Valfrid Frank, sedermera borgarråd i Stockholm har tagit hand om ratten.

 

HT nu & då 07-06-2001

 

 

HT nu & då

 

 

HT nu & då 19-04-2001

 

 

HT nu & då 21-05-2001

 

 

HT nu & då 22-05-2001


 

 

HT nu & då 11-06-2001

 

 

HT nu & då 17 maj 2001

 

 

HT nu & då den 25-09-2001

 

HT nu & då 30-10-2001

 

 

HT nu & då 22-01-2002

 

 

HT nu & då 01-02-2002

 

 

HT nu & då 06-02-2002


 

 

HT nu & då 07-02-2002


 

 

HT nu & då 08-02-2002

 

 

HT nu & då 12-02-2002


 

 

HT nu & då 13-02-2002


 

 

HT nu & då 05-03-2002


 

 

HT nu & då 07-03-2002


 

 

HT nu & då 08-03-2002


 

 

HT nu & då 12-03-2002


 

 

HT nu & då 13-03-2002


 

 

HT nu & då 14-03-2002


 

 

HT nu & då 15-03-2002


 

 

HT då & nu 19-03-2002


 

 

HT nu & då 21-03-2002


 

 

HT nu & då 26-03-2002

 

 

HT nu & då 05-03-2002


 

 

HT nu & då 11-09-2002


 

HT nu & då 12-09-2002


 

HT nu & då 19-09-2002


 

 

HT nu & då 29-10-2002

 

 

HT nu & då 30-10-2003

 

 

HT  då & nu 05-11-2003


 

 

HT nu & då 06-11-2003

 

 

Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt

Om du uppskattar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva, eller en donation senare mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Hudiksvall
Du kan också Swisha din gåva till 073-600 42 78

Tack för din gåva – tillsammans kan vi glädja andra. 

Tack för ditt besök och välkommen åter!

Sammanställt av Åke Nätterö


 Till toppen

Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *