Kust- och Insjöbåtar

Sjöfarten i Hudiksvall blev så uppskattad att vi fortsätter med båttrafiken längs hälsingekusten och även något lite om lokala insjöbåtar. Det är bara påbörjat, hjälp oss hitta fler intressanta båtar.


Motor Yacht Society, en ideell förening för fritidsbåtar.


Ångslupar från Lindholmens varf.


Följ oss på Facebookoch dela gärna den här sidan med dina vänner


Om du gillar den här sidan och kanske kan tänka dig stödja vår verksamhet är en liten gåva mycket välkommen. Tack!


Var den här sidan intressant? Glöm då inte lägga den bland dina favoriter.


Har du en egen hemsida får du mycket gärna länka till oss


Mycket om Sjöväsendet, inte minst på Dellarna. Innehåller dock en del fel


Mejladressen till oss hittar du längst ner på sidan


Båtar ägda av Iggesunds Bruk.


Många av flottarbåtarna var s k Lidvallsbåtar, läs mer här om Lidvallsbåtar, och deras historia


Här finns ett stort register om ångbåtar, Skärgårdsbåtar.se 



Det är Iggesund 1 som ligger här vid Kuggören. Bilden fortsätter nedan


Det här är en fortsättning till bilden ovan

 

 

HT Lördagen den 14 januari 1978

Norrlandskusten döljer många vrak

 

 

HT Lördagen den 8 december 1984

Kring fartygskatastrofer vid hälsingekusten 1695-96


 

 

HT Lördagen den 2 juli 1994

Hälsingekustens alla haveriplatser

    


Ur Ragnar Pousards samling har HT lånat den här bilden av S/S Bard från Stockholm. Ragnar Pousard var en känd profil i Hudiksvall, död sedan några år tillbaka. Hans pappa var lots på Agön, då S/S Bard rände på grund och därför finns olyckan dokumenterad på bild, ( nummer 70 på kartan).

Det var klockan tre på natten den 14 december 1911 som S/S Bard gick på grund på skvalpen, vid Agöns östra udde. Ljuset från Agö fyr syntes klart och orsaken till grundstötningen var att befälhavaren felbedömde avståndet. S/S Bard var på väg till Hudiksvall, och Skvalpen fanns inte särskilt markerad på den tidens sjökort.
Ögonvittnen på hudiksvallsångaren Hudiksvall följde S/S Bard och tyckte att ångfartyget stävade mot land vilket visade sig vara riktigt.

Bard blev liggande med aktern på åtta famnars djup och fören högt på grundet.
Den 30 januari 1912 slogs fartyget i spillror under en svår storm och försvann under havsytan. I kraftiga stormar därefter hände det att skrot från fartyget kastades upp på land.


S/S Bard som den 14 december 1911 rände upp på Skvalpen vid Agö fyr.

Här finns mer uppgifter om S/S Bard.


   

 

 

HT Måndagen den 13 mars 1995

Här vid pilen, mellan Långören och Fågelharet i Hudiksvallsfjärden, ligger vraket efter Stora Öland som förliste 1873.


Bogserbåten Sandvik ankrades upp precis ovanför vraket av det man tror är Stora Öland, fartyget som gick under vid Långören i Hudiksvallsfjärden 1873


Dokumenterat och klart. Lars Sjöholm skickar upp videokameran på Sandviks akterdäck.

 

 

 

Odaterat tidningsklipp, troligen från 1986




Läs Sven Normans berättelse om skonaren Irma.

 

 

HT Måndagen den 30 december 1991


Illustrationen av Umeå på hennes första och sista färd, är tagen ur Sverker Söderströms och Lars-Åke Winbergs bok “Farfars båtar”. Teckningen är gjord av Alf Jansson.



Sommaren 1987 gjorde Enångers Sportdykarklubb det hittills senast försöket med att fotografera Umeå på havets botten. Den här bilden på två av klubbens dykare är tagen samma sommar, men vid ett annat tillfälle.

 

 

HT Fredagen den 16 maj 1980

 

 

HT Lördagen den 6 september 2003

Omöjligt uppdrag – Men till sjöss ska hon !


Visst, det är bara det pannkakaälskande serietecknande gänget Rasmus Nalle, Pingo, Pelle och Sälle som saknas. Christer Strandells ångdrivna bogserbåt är faktiskt vacker. Foto: Ulf Borin

   
Gamla ritningar på båten finns kvar           Av skorstenen fattas en meter på höjden. Den fick kapas                                                                                för att båten skulle kunna köras under en nybyggd                                                                                          motorväg i England.


Inte fanns det mycket kvar att flyta på. Christer Strandell visar upp en av båtens gamla skrovplåtar.


   
Urban Backman står inne i babords             Nya plåtar nitas fast enligt gamla traditionella metoder
kolbox och tar emot en glödande nit.
Hela skrovet ska renoveras enligt gamla
Metoder och varenda nit som funnits
ska tillbaka.



Christer Strandell beskrivs av många som mannen som inte vet vad svårt och omöjligt betyder. Det vi kallar drömmar förvandlas helt enkelt till verklighet för Christer Strandell som nu håller på att renovera en gammal ångdriven bogserbåt i Stocka.

Hur gick det med renoveringen av S/S Stockvik – läs här.

 

HT nu & då den 22 augusti 2001


Ellwe på slipen i Stocka 1947. Bilden har nu & då fått låna av förre lotsen Lars-Gösta Larsson, som jobbade ombord på Ellwie som ung däcksman 1947 – 1949. Lägg märke till bokstäverna “SB” på skorstenen – Ströms Bruk.



Här finns kompletterande historia och mer bilder på Ellwe.

 

HT Tisdagen den 1 augusti 2000



“Stockvik” är 28 meter lång och nästan åtta meter bred. Den förfallna 69-åriga ångbogseraren drivs med stenkol, och ska i Stocka renoveras till originalskick är det tänkt.
   
   


Ångbogserbåtens ägare Christer Strandell, 43, med en av sina tre söner, tioårige Axel. I bakgrunden “Stockvik” som nyss tuffat in till hamnen i Stocka. Foto: Eva Andersson

 

 

Kuriren Torsdagen den 26 maj 1994


Mot Stockholm.
Med svenska flaggan, en banderoll med texten “HÄLSINGEKUSTEN” och Jolly Roger i Riggen stävar den 60 år gamla trålaren Gran ut från Mellanfjärden.


Sista detaljerna. Margareta Gustafsson, Birgitta Nylander och Hans Östbom diskuterar igenom de sista detaljerna innan avresan på onsdagen från Mellanfjärden.


Samlade på däck. Sven-Bertil Jonsson, Rune Andersson (skymd), Magnus Hultgren, Bo Lundberg, Margareta Gustafsson, Hans Östbom, Birgitta Nylander, Aurèlie Tripault, Anders Lundberg och Tommy Brusell samlade på däck inför den 30 timmar långa seglatsen ner till kungliga Djurgården i Stockholm.


      

Hur gick det sedan?  M/S Gran såld till Västervik.

 

 

HT Bil och Båt Onsdag den 27 april 1988


Det är ett otal mått som skall tas om en båtdokumentation skall vara komplett. Även en ganska enkel båt, som Claes Mattssons moderniserade snipa kräver en stor arbetsinsats. Här är det Göran Mickelsson, Jan-Erik Pettersson, Erik Jonsson, Olov Rylander och Peter Lundkvist som fördjupat sig i konstruktionen av ett spant.

 

 

HT Lördagen den 11 Februari 1961


Fyrvaktare Uno Idén, fyrmästare Johan Molin och dennes son Bo ses här med en del av provianten. I bakgrunden Emanuel Högberg och besättningen – skepparen Ingemar Wallin och maskinist Albert Eriksson.

Gran-karta.
Fyren Gran, enl. Wikipedia
Reportage från Gran, av P4 Gävleborg.

 

HT Onsdagen den 21 augusti 1996


Leif Eriksson studerar de handlingar han fått fram om det förlista 1800-talsfartyget utanför kusten i Sörfjärden i Gnarp.

   


Den här lekstugan av timmer har Leif Eriksson gjort till barnbarnen.


Skinnet av den här svartbjörnen är ett minne från en jaktresa till Alaska. Björnen reste sig på 20 meters håll och Leif Eriksson tvingades skjuta.

 

 

HT Fredagen den 9 juli 2010


Hans Bovin i sin passbåt – en mindre passagerarbåt utan kojar.


Däcket är av furu, liksom merparten av skrovet. Bara det översta bordet är av ek . Bakom ratten och den nya motorns automat start syns sidorutan som Hans Bovins pappa gjorde.


Hans Bovin trivs vid ratten. I vanliga fall bär han flytväst.

En K-märkt skönhet åter i bruk

Sjöhistoriska museet.

 

 

HT Bil och Båt Onsdagen den 27 april 1988


Åke Wikström har låtit sy upp en sufflett som lånat designen från en föregångare till Penta XXII. Suffletten fanns på en ritning i den speciella tidning som motortillverkaren gav ut.


Motor Yacht Society, en ideell förening för fritidsbåtar
Läs om Volvo Pentamotorns historia, på Wikipedia

 

 

HT Helg Lördagen den 10 september 1994


Hon är en riktig skönhet, s/s Evelina från Iggesund, miniångaren som numera kan ses i vattnen utanför Iggesund.



När ångmaskinen tuffar och går som den ska kan Eje Engberg ta sig en liten paus på sittsoffan i aktern.


Med öra för missljud. Eje Engberg använder en skruvmejsel för att lyssna om ångmaskinen går som den ska göra.

         
Det här är ångmaskinen som Eje Engberg själv konstruerat  och byggt. När full effekt tas ut gör s/s Evelina en fyra fem knop. Det är en liten men naggande god s/s Evelinas “hembyggda” ångmaskin.   


   
Det finns inget bättre än att få ge sig ut på sjön med s/s Evelina, tycker Eva Engberg som får rycka in som styrman ibland.

                                                      

 

 

HT Lördagen den 26 februari 2000


Exakt så här såg Frej ut, konstaterar gamle sjöbjörnen Axel Westberg nu 90 år. Och det är en expert som gjort modellen nämligen Helmer Nordlund i Rössånger som var matros på Frej när det begav sig. Modellen är dock inte riktigt klar ännu.


Även om Axel Westberg var skeppare var det inte uniformen eller graderingen som gällde utan blåställ och hårt arbete.


Besättningen på pråmen Frej av Iggesund. Från vänster Alfred Sundman, Albin Mårtensson, Henry Olsson och Axel Westberg.


Axel Westberg som ung matros. På den tiden var det livlig båttrafik utanför fabriken i Iggesund.


Axel Westberg i mitten med sin besättning när Frej ankrat upp vid fabriken i Iggesund. Årtalet okänt. Till vänster står Holger Inglund och till höger Jonas Bylund.

 

HT Lördagen den 11 Februari 1961

Sista säsongen med pråmlastning från Iggesund


Ettans skeppare, Alfred Sundman känner farvattnen i Iggesundsfjärden. Han har haft sin dagliga gärning på “ettan”, som syns till höger med pråmsläp. De åtta tompråmar som ligger i rad här ovan dras av Anna in till magasinkajen. Detta är en syn i utdöende. Nästa år kan fartygen lasta direkt vid kaj.


Ettans “chif”, maskinisten V. Ivarsson är en salt kille, som seglat på de djupare vattnen. Det är nu andra perioden han tjänstgör på 1:an I maskinrummet är det snyggt och prydligt och en oljefläck går knappt att upptäcka.


Is så långt ögat når. Ettan rister i skrovet när hon kör in bland isflaken, men farten reduceras inte nämnvärt. 14-årige Kjell Öst sitter uppflugen i förpiken och tittar på när Ettans stäv skär av halvmetertjocka isflak som smör.

 

HT Den 20 juni 1978


Efter fredagens stormäventyr då “Iggesund” riskerade att förlora bogseraren “Åbord” när trossen brast vilar båda bogserarna ut vid Tull- och Hamnkontorshuset i Hudiksvall.
Se bilder och historik på Iggesund.

 

 

HT Onsdagen den 25 juni 1997




Njutångersgården.

 

HT Onsdagen den 5 januari 2000


Göran Wahlberg fick rena drömjobbet mad Arkion. Han var själv sjöman en gång i tiden och nu har han i drygt två års tid fått fördjupa sig i uppgifter om fartyg från Hudiksvall och deras besättningar


Nu läggs sista handen på Arkionprojektet. Lilian Holmberg och Göran Wahlberg fingranskar uppgifterna som förs in på datan. Allt måste stämma för att det skall kunna fungera som forskningsunderlag i framtiden.


Några handlingar från Briggen Hebé utfärdade i maj 1878.


Mönstringsböckerna utgör viktiga tidsdokument.

 

 

 

HT Tisdagen den 5 januari 1999


Två fartyg lastar props i Snäckmor hamn. Fotot, ur Jan Selahns samling, är från slutet av 1800-talet.


Sockenskräddaren i Snäckmor hette Pehr Hansson, född 1734. Hans gård kallas skräddargården och låg uppe på den högt belägna tomten där Sven Sundkvist i dag har sin boning. Husen på bilden är från mitten av 1800-talet. Fotot hämtat ur Sven Sundkvists samling.


Sven Fors, född 1842, förde och var delägare i galeasen Carl, med vilken han förliste vid Trödjehällan år 1902. Fotot är hämtat ur Sven Hugo Fors samling.



Per Erik Fors, född 1872, son till Sven Fors, var delägare och skeppare i bland annat den i höstas så aktuella galeasen Jönköping. Dykare bärgade den stora spritlasten ur denna skuta alldeles utanför finska kusten. Jönköping sänktes av en tysk u-båt 1916. Foto är hämtat ur Sven Hugo Fors samling.



Utsikt från Snäckmor. Grabben som står vid pråmen är en känd profil i Hudiksvall, Hans Wiik

 

 

HT Lördagen den 8 juni 1994


Passagerarångaren Söderhamn på väg att lägga till vid Borkabryggan i Enånger.


Passagerarångaren Trafik på väg att lägga till vid ångbåtsbryggan i Borka, Enånger


En tur med ångbåt var populärt bland fint folk. I Trafiks matsal serverades finare middagar och när båten lade till i Borka tog många passagerare sig en promenad i land.

Gunnar Eriksson, en känd Enångersbo som snart blir 90 år, kan det mesta om sjöfarten i Enånger långt tillbaka. Som femåring fick han själv följa med sin far ombord på ångaren Trafik.

   


Åländska skutor kom ofta in till Enånger för att lasta trä- Målningen av den åländska tremastaren är gjord av Elsa Helsing utifrån ett fotografi.


Ångaren Svartvik backar ut från ångbåtsbryggan i Borka, Enånger. Fotot är från tidigt 1900-tal


Vi har all anledning att vara glada. Nyrustade Borka brygga kan bli en stor turistattraktion redan i sommar, hoppas Krister Andersson till vänster och Hjalmar Åker.

 

 

HT Den 9 november 2000


– Nog är jag stolt över henne, säger Joel Englund. Hon är fin och jag är nöjd med arbetet. Det är bara två ankare som skall fästas i fören så är den femmastades barken Köpenhamn färdig.

 

HT Måndagen den 24 september 2001


Det mesta arbetet sker numer vid datorn. Jan Engmans verkliga dröm vore att de stora arkiven kunde koppla in sig på databaserna. Då skulle det vara betydligt enklare att vara amatörforskare.

 

Båtar i Söderhamn

 Ångsluparna är fyllda med festglada resenärer inför Hälsingestämman 1913


Se polletter från båtar i Söderhamn.


Söderhamns skärgård.


M/S Moa. Fartyget M/S Moa ägs och drivs av en ideell förening.


Lite om båtarna Flink I och Flink II. Se bild på Flink II.


Ångfartyget Söderhamn. Se bild när Söderhamn anlöper Borka brygga 1911.


Ångfartyget Fritz 1868 senare namnändrad till, Neptun I och Neptun II


Ångslupen Ägir. Här finns historik om båten Ägir.


Ångslupen Blenda, och turistbåten “Carmana” med flera söderhamnsbåtar


Läs om Ångslupen Stugsund, Nya Stugsund, samt båtarna Nyttig, Färdig, Reserv, Hurtig, Fram och Ferm


Ångslupen Nocturnus.


Hjulångslup Christian IV.


Båten Braxen i Bergviken.


Lidvallsbåtar på Ljusnan.


Bogserbåten Woxnan II.


Bogserbåten Ljusne.


Bogserbåten Axmar, ägdes av Bergvik & Ala AB.

 

 

Hälsingen Fredagen den 13 maj 1994


Efter 130 år ligger ångbåten S/S Warpen i ny skepnad åter i sjön Varpen i Bollnäs. Det var 1861 som den som första S/S Warpen levererades. Den skulle då bli en del av den nya kommunikationsleden Söderhamn – Bollnäs


Den gamla ångbåten Warpen, i mitten på bilden, flyttades till Bergviken, sedan trafiken på Varpen upphört. Där gick den under namnet Skog tillsammans med två andra ångfartyg, varav den ena hette Bergviken. Bilden är, enligt uppgift från Göran Malm, tagen vid Landa hamn.

Här kan du se en bättre bild.

      

Se film om S/S Warpen.
Se film om öl och S/S Warpen.
Se bild på bogserbåten Warpnäs på Bollnäs/Sockenbilder

 

 

Helsingen Torsdagen den 11 juli 2002


Vid foten av Stenegård ligger Järvsös senaste turisttradition: M/S Birgit Sparre. Nu kan man åka på lunchturer på Ljusnan hela sommaren Foto: Gunnar Lidén.


Björn Hedbergh och Johan Sjöberg framför sin båt, vid kajen nedanför Stenegård i Järvsö.


Utan öppningsbara fönster inne i styrhytten kan det bli ganska varmt, trots den svalkande brisen på sjön.




Tre år dessförinnan, – 2012 hade hon blivit såld och flyttad till Åsunden.

 

Ljusdals parkbåt


Bilden lånad från internet


Karta från 1950-talet visar båtbryggorna på Kyrksjön


HT Den 5 september 1961


HT Den 17 juli 1975


HT Tisdagen den 13 april 1976


Sista resan för Ljusdals parkbåt

 

 

Delsbo


Ångbåt på Stömnesjön i Delsbo, från Delsbo/sockenbilder.



Ännu en bild från Stömnesjön i Delsbo, från Delsbo/sockenbilder.

Båtens ägare var troligen bankdirektör J. O. Westerlund. Bland utropade varor vid auktionen efter honom den 11 0ch 12 maj 1934 fanns bl. a. en mindre ångslup.

År 1877 eller strax dessförinnan bildades i Delsbo en sammanslutning mellan några personer, vilka kallades Delsbo Badinrättnings AB. Såsom ägare till Ede 4 sålde O. Hedman den 28 augusti 1877 till föreningen ett jordområde om 441 kvm. J. O. Westerlund uppförde år 1890 ett båthus, som revs 1936, men det stod inte på platsen för badanstalten, (Ede 4:30), troligen mer västerut vars mark hade ägts av J. O. Westerlund. Distriktslantmätare Sigurd Hanström 12/12 1937.


Stömnesjön med samma ångbåt som ovan


Här ligger den lilla motorbåten vid badhuset i Stömnesjön

Här ser vi badhuset med vindsnurra på taket och med en förtöjd segelbåt i förgrunden



Vykort ur egen samling visar en segelbåt i Stömnesjön



Stömnesjön. Här ser vi sadelmakare Carl Gustaf Södervall vid rodret på sin segelbåt som lär ha varit en av de första segelbåtarna i området. Den blev sedan såld på auktion efter Spik-Per Persson i Delsbo, vart den sedan tog vägen är höjt i dunkel. Närmast C. G. Södervall sitter hans dotter Hilma och i fören sitter sonen Gunnar.  Gunnar Södervall är för övrigt Jonas Simas morfar.
Det är Jonas Sima som har lånat ut den här bilden.

Uppgifter ur Delsbo släktbok:
—39 S 1—

(B117) Carl Gustaf Södervall, * 28/5 1836 i Över-Järna sn, Sth. län.
G. 28/5 1862. Sadelmak. Bos. i Ede, Delsbo. † 4/3 1914.
(X5) Lovisa Gustava Stenberg, * 31/8 1837 i Bollnäs sn, Gävleb. † 12/8 1921.
Gustaf Erik * 17/2 1862, † 29/11 1938
Natalia Lovisa * 23/7 1866, † 2/12 1880 (vattusot)
Jenny Alexandra * 21/10 1868. Utfl. t. Ljusdal 1888
Gunnar Efraim Sixtus * 6/8 1871                         2
Carl Erhard * 29/12 1873. Utfl. t. Njurunda 1895
Alma Rebecka * 20/12 1875. Utfl. t. Sth. 1895
Hilma Sofia * 4/10 1878. Utfl. t. Sollentuna 1922

—2—

1 Gunnar Efraim Sixtus Södervall, * 6/8 1871, s. t. sadelmak. C. G. Södervall i Ede, Delsbo. G. 8/3 1903. Sadelmak. i Ede. Utfl. t. Ljusdal 1904.
14J11 Christina Stenberg, * 29/9 1868, d. t. skrädd. O. Stenberg i Ava, Delsbo.
Nanna * 3/8 1903. Utfl. t. Ljusdal 1904
Gurli Sigrid Gustafva * 11/8 1904. Utfl. t. Ljusdal 1904



Ett handkolorerat vykort med damer som tvättar och badhuset i bakgrunden



En flygbild över området från 40-50- talet

 

 

Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt

Om du gillar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva eller en donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo
Du kan även Swisha din gåva till 073-600 42 78

Tack för din gåva, tillsammans kan vi glädja andra. 

Tack för ditt besök!

Sammanställt av Åke Nätterö


 Tillbaka till toppen – till sjöfarten i Hudiksvall

dellenportalen.se | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *