Dellenportalen har med hjälp av egna-och andras bilder, tillsammans med fakta från intervjuer och skrifter ur olika arkiv – sammanställt en kort historik om Ångslupen Näs.
Gillar du den här sidan får du gärna dela den med dina vänner, och glöm inte Gill- knappen. Tack!
Var den här sidan intressant? Glöm då inte lägga den bland dina favoriter.
Följ oss på Facebook, och dela gärna den här sidan med dina vänner
Mejladressen till oss hittar du längst ner på sidan
Vykort. Hon var en av Dellarnas stiligaste båtar.
Vykort. Näs i kanalen i Näsviken
Ångbåtsstation vid Sunnansjö, Delsbo. Vid kaj ligger ångslupen Näs och på dess utsida ligger en lövad ångbåt som gör sig klar för avgång.
Här är Näs uppallad inför vintern. Platsen är Näsviken
I Näsviken låg Näs uppallad under vintern
1897 kom ångslupen Näs till Norrbo och Dellensjöarna. Ägaren Erik Larsson i Norrbo hade köpt Näs från Sundsvall av G O Stadin.
Näs bakgrund:
Den 15 november 1879 utfärdades i Sundsvall mätbrev för den öppna ångslupen Näs, nyss hemkommen till sin nya hemstad från varvet i Orskarshamn.
Mätbrevet berättar att Näs hade måtten: 60 x 12,5 x 5,1 fot och mätte 31,32 brt.
(17,83 x 3,68 x 1,58 m). Hon var utrustad med en ångmaskin från varvet som utvecklade hela 8 nominella hästkrafter.
Beställare var E H Nygren, Sundsvall och han satte in NÄS på traden Sundsvall-Karlsvik-Gustafsberg-Näs-Alvik. Samtliga bryggor ligger på Alnön.
På 1890-talet fick hon reg. nr, 1527.
Omkring 1890 övertogs Näs av G O Stadin i Sundsvall och fortsatte sina turer på samma trad, med en och annan avstickare till Wifstavarv. Hon annonserades sista året 1896 och såldes sedan till Erik Larsson i Norrbo.
En annons införd i Hudiksvallsposten lördagen den 20 juli 1901
Ångaren Näs avgår från Moviken onsdagar och lördagar kl. 4.30 f.m. anlöpande Skålsvedja, Friggesund, Vestansjö, Norrboån, Hålsjö till Näsviken samt återvänder från Näsviken samma dagar efter tågets ankomst som avgår från Hudiksvall kl. 1.16 e.m. för emottagande och avlämnande av passagerare och gods.
Ångbåtsturer på Dellarna.
Ångaren Näs avgår från Moviken onsdagar och lördagar kl. 4.30 f.m. anlöpande Skålsvedja, Friggesund, Västansjö, Norrboån, Hålsjö till Näsviken samt återvänder från Näsviken samma dagar efter tågets ankomst som avgår från Hudiksvall kl. 1.16 e.m. för emottagande och avlämnande av passagerare och gods. Tilläggas kan Härdelins brygga i Nordanäng om semaforen var hissad.
Hudiksvallsposten 1907
Annons införd i Hudiksvallsposten 29 augusti 1911
Bilden tagen 1914 utanför Iwarssons i Västansjö, Bjuråker.
Erik Larsson behöll Näs några år och sålde henne år 1900 till Karl Erik Rask i Näsviken som 1913 sålde henne till handlare Hilmer Iwarsson i Västansjö och dennes svåger O T Carlsson i Strömstad. Iwarsson behöll den vackra ångslupen till 1917 då han och svågern sålde henne till C O Lundqvist i Göteborg. Handlare J H Iwarsson var bördig från Strömstad
Handlare Iwarssons dotter Eivor, berättar i en tidningsintervju att Kapten Rask och ångaren Näs var ett känt begrepp. Han kom med strömming till vår affär. Båten kom till ångbåtsbryggan klockan fem om mornarna varje måndag, onsdag och lördag, dessutom även vid femtiden på kvällarna. Vi hörde när den tutade och sprang ut till bryggan. En kväll klädde vi oss, min syster Dagmar och jag, i stärkta vita förkläden för att vara riktigt fina, när vi skulle ta emot båten berättar fröken Iwarsson HT 13/12 1977.
1918 blir Udevalla Tändsticksfabriks AB i Uddevalla ny ägare. Där blev hon ombyggd till bogserbåt.
Via O T Carlsson i Strömstad, kom hon 1924 till AB Bengtfors Sågverk i Bengtfors. Sågen övertogs 1935 av Jönköpings & Vulkans Tändsticksfabriks.
1937 kom hon till Lennartsfors inköpt av Karl Oskar Persson där hon blev kvar i tjugo år stillsamt plöjande Dalslands kanals vågor.
Åren 1953 -54 fick Näs åter agera som passagerarbåt.
1957 lämnar hon sjösystemet och tar sig till Säffle inköpt för att skrotas av Gilbert Johansson. Hon mätte då 17.97 x 3,80, 1,77 m, 26,42 brt, och hennes Härnösandmaskin från 1893 utvecklade 72 Ihr.
Hon fick behålla sitt namn hela livet trots att hon hann med att verkade i hela sex landskap.
Källor:
Lubrikatorn 1988:4
Båttrafiken på Dellarna av Albin Gunst
Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt
Om du gillar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva eller en donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo eller Swisha till 073-600 42 78
Tack för den gåva – tillsammans kan glädja andra.
Tack för ditt besök!
Sammanställt av Åke Nätterö
Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62