Skolmuseet på forngården
Detta är nätversionen av ”Skolorna i Delsbo”.
Från boken ”Skolorna i Delsbo”, har vi hämtat mycket text och många bilder. Boken finns att köpa på Delsbo Hembygdsförening. Tel. 0653-104 59. Klicka här för att komma till Hembygdsföreningens hemsida, eller Delsbo/sockenbilder.
Dellenportalen har fått förtroendet att presentera nämnda skolbok liksom att fortsätta efterforskning och dokumentation av elever och bilder från skolorna i Delsbo. Vår ambition är att dokumentera så många elever och skolkort vi bara kan från var och en av skolorna. Därför vill vi uppmana alla Dellbor som har skolkort efter sin tid i skolan – eller efter sina föräldrar – att kontakta oss så vi får alla skolbilder dokumenterade.
Följ oss på Facebook,och dela gärna den här sidan med dina vänner
Gillar du den här sidan? Glöm då inte att att klicka på Gilla-knappen. Tack!
Har du en egen hemsida får du gärna länka till Dellenportalen. Tack för ditt stöd!
Glöm inte ange Dellenportalen som källa för eventuella uppgifter du hämtar.
Använd sökfunktionen
Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det här dokumentet.
Åhs skola som användes i drygt 100 år
Delsbo skolmuseum höstmarknaden 2016
Skolmuseet på Forngården i Delsbo
HT den 1 juli 1980
”Gammelskolan” lever igen! – det har Georg, 80, ordnat.
Anna Kolmodin, född Persson, numera bosatt i Täby, var elev för Georg Grängsjö i Ås skola. Många minnen spelades upp när e två träffades vid invigningen av skolmuseét.
Skolan väcker starka känslor hos mig. Den byggdes 1847 och användes i drygt 100 år. Det finns tre rader bänkar med plats för åtta elever i varje rad. Jag kan tänka att raden mot fönstret var till för de yngsta eleverna och att de sedan fick flytta till nästa bänkrad efterhand som de blev äldre.
Med stora fönster och i det ljus som finns i bifogade bild och med högt i tak ger det ett ljust och hemtrevligt intryck. Akustiken borde ha varit hygglig.
Idag med våra varma upplysta rum är det svårt att föreställa sig att skolan kunde fungera innan elektriciteten kom. Kanske var skoldagarna anpassade till dagsljuset.
Unga behöver heller inte så mycket ljus för att kunna läsa och skriva. Om skolsalen var utrustad med belysning på bänkarna vet jag inte men det var nog möjligt att anpassa aktiviteterna så att skrivning och läsning skedde då det var som ljusast.
Troligen var värmen inte ett stort problem. Det finns en stor kamin inne i skolsalen och en lika stor i korridoren utanför. En ganska stor lucka vid golvet och en i taket nära kaminen kan ha fungerat som ventilation och värmereglering.
Skolmuseet Åhs skola, klassrummet med kateder och åldersanpassade bänkrader.
Utrustningen ger intryck av att vara kompakt med planscher, kartor, svart tavla och till exempel bokstavslinjaler nära till hands. Även om jag tror att barnen var lugnare på den tiden krävdes det en hel del av läraren för att skapa en bra miljö och kanske undervisa tre klasser samtidigt. Alla med olika kunskap och behov. Jag vet egentligen inte hur det gick till men jag har sett betyg från en liknande skola där tre åldersnivåer undervisades av samma lärare. Alla kommunens skolbetyg finns samlade i Guldsmeden från det skolorna startades.
Jag kan föreställa mig att de äldre övade högläsning under tiden mellanbarnen skrev av en övningstext och de yngsta kanske tittade på bilder. Det måste ha varit svårt att göra undervisningen effektiv.
Kanske gick eleverna olika dagar. Det finns alltid individer som oavsett omständigheterna lär sig det de behöver och blir bra och framgångsrika medborgare.
För hundrafemtio år sedan började man försöka ge alla en möjlighet till utbildning. De yttre omständigheterna var inte så goda men kanske inte heller kraven. På forngården finns en handbok från förra sekelskiftet som lär bonden räkna ut mängden utsäde som behövs. Det var handfasta kunskaper. Förmodligen lärde man sig psalmverser utantill. Jag själv som gick i småskolan i början av femtiotalet klarade inte av att lära mig utantill. Det var en stor vånda. Idag inser jag hur viktigt det är att åtminstone kortvarigt lära sig sådant även om det gäller Sveriges f loder eller psalmen ”Tryggarekan” som vi sa. Det påstås att dagens skolbarn inte känner till att det finns landskap i Sverige. Då hjälper det inte med internet. De kan inte ställa frågan.
Hur mycket barnen lärde sig vet jag inte riktigt. Sverige har haft stora framgångar som jag ser det beroende på denna utbildning för alla. Det har minskat klyftorna. Vi har levat i god sämja.
Åhs skola är enastående intressant. Skolan är inte flyttad och ligger nära Forngården. Den innehåller lärarbostad och här har funnits lärarens alla en gång nödvändiga småhus. Bakstuga, bryggstuga, tvättstuga och en liten lagård har funnits.
Det finns en skylt på gårdsplan som anger att folkskolläraren Georg Grängsjö arbetat med och skapat denna underbara plats. Han var dessförinnan lärare i skolan och det ger stor trovärdighet åt byggnaden och dess innehåll. Säkerligen hade han kunnat ge svar på alla mina funderingar och frågor.
Skolmuseet ger inte alla svar. Det skapar egentligen fler frågor.
Kjell Rudolphi
Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt
Om du gillar den här sammanställningen, liksom allt annat vi gör för bygden, och vill stödja vårt arbete är en gåva, eller en donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo. Tack för ditt stöd!
Tack för att du vill hjälpa oss – tillsammans kan vi glädja andra
Tack för ditt besök!
Sammanställt av Åke Nätterö
Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62