Flygolyckan i Hög satte outplånliga minnesbilder hos de som blev vittnen av den makabra händelsen
Flygmuseet i Söderhanm, är ett museum för hela familjen. En hel hangar fylld av unik nutidshistoria som inte lämnar någon oberörd.
Se film Saab J 21A.
Se film Saab J 21R flygvapenmuseum
Föreningen Arlanda Flygsamlingars Vänner.
Läs om flygplansbyggaren Jonas Persson i Hassela
Gävlebygdens Flygklubb, med webblänkar till landets Flygklubbar.
De hemliga vägbaserna – Försvarsmakten
Använd sökfunktionen
Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det dokumentet du har framför dig.
Mejladressen till oss hittar du längst ned på sidan.
Flygare skars sönder av propellern
HT reportage den 3 mars 1948
I HÖGS – FÅRET 2002 berättar ögonvittnet Owe Thoresson följande:
Vi står på skolgården och ser J 21:orna störta
Det är frukostrast på Edstaskolan. Klockan är strax efter elva fredagen den 20 februari 1948.
Vi hade druckit mjölken ur flaskan med patentkort och ätit smörgåsarna. Ryggsäckarna hade hängts upp på sina krokar. Nu står v ute och tittar upp mot himlen. Först hörs dom. Nu kan vi också se de fyra planen fyra fartstreck i skyn över Gåcksäter.
De fyra J 21:orna kommer från F15 i Söderhamn. Där har man på morgonen för första gången sänkt fanan. Under en övningsflygning på torsdagen hade ett plan störtat i trakterna av Ockelbo och Hamrånge. De båda ombord omkom.
Några timmar efter ceremonin kommer beskedet om att ytterligare två av flottiljens flygare hade omkommit.
Det är deras död vi bevittnar nu. Det är övning i luftstrid på 2 500 meters höjd. Sikten är god. Vi ser hur planen virvlar omkring. Men så bryts mönstret. Två plan krockar! I virvlande rörelser försvinner de ner mot marken.
Vi är inte de enda som står på första parkett och bevittnar flygdramat. Det är många i Hög, Forsa och Hudiksvall som ser hur övningen slutar med två unga flygares död.
Lektionerna efter frukostrasten känns evighetslånga. Nu vill vi bara ge oss iväg till Gåcksäter och se var som hänt. Knappt har sista lektionen tagit slut så drar vi iväg i en lång cykelkaravan. För mej är det okända trakter. Gåcksäter har bara varit ett namn på en vägskylt. Den sista etappen upp mot Gåcksäter känner på. Långa backar att ta sig upp för, höga plogkanter och vägen är fylld av bilar. Till slut ger jag upp, ställer cykeln och går sista biten.
Jag kommer in i en blandning av eftermiddagens fallande skymning och ljuset från några strålkastare. Överallt trängs människor. Det här är en dag när Hög hamnar i händelsernas centrum. För en 10-åring känns det spännande och märkvärdigt att vara en av de många som kommit hit. Nyfiket ser jag mig omkring och börjar gå vägen fram, till höger i en kurva står en strålkastare som lyser upp vägen. Ljuset faller på en öppen trälåda. Jag tittar ner i lådan och ser en fot!
”Han kom visst in i propellern när han skulle hoppa. Katapulten fungerade inte”, hör jag någon säga.
Jag vet inte då att piloten inte hamnade i propellern och att det inte var något fel – på katapultanordningen. Det får jag veta många år senare när jag i HT för den 3 mars 1948 läser haverikommissionens rapport.
Jag och säkert många med mej minns bara den första uppgiften om att den ena föraren försökte lämna planet med fallskärm, men skadades då till döds. Den uppgiften finns faktiskt också i flygvapnets kommuniké.
Den här eftermiddagen blandades sanning med rykten. Jag lyssnar till de vuxna, fångar upp brottstycken av samtal. Hör berättas om den tomma fallskärmen som drev iväg mot Medskog, där den bärgades av en patrull skidåkare under ledning av fjärdingsman Bror Fors. Jag fortsätter min vandring i detta skuggrike, där döden finns i en trälåda. Mörkret ökar, skuggorna förlängs alltmer och jag letar mej tillbaka till min cykel.
Det är dags att ge sig hemåt. Tramptagen är snabba och jag håller blicken stadigt riktad mot vägen. Så svänger jag nedför backen därhemma och ser att brolampan är tänd som vanligt. Andfådd kommer jag in till kökets trygghet och kan berätta vad jag sett och hört.
När jag lägger mig på kvällen och blundar ser jag igen vad jag såg i trälådan. Till slut somnar jag – i drömmen kommer synen tillbaka.
Nästa dag kan jag läsa i Hudiksvalls Tidningen om att två ensitsiga jaktplan av den nya typen J 21 från Hälsinge Flygflottilj kolliderat under en stridsövning. Planen störtar och hittas på omkring 700-800 meters avstånd från varandra. Båda förarna, fänrik Hans Lennart Lagerström och Kadett Bengt Aldin, omkommer.
Det ena planet störtar på *Anna Westmans täkt (Lia 109). Det andra planet borrar ner sig med så fruktansvärd kraft att en djup och bred krater bildas. Planet ligger upp och nedvänt. Planets klocka har stannat på 11.10.
På lördagens eftermiddag kommer haverikommissionen till Gåcksäter. Den har sitt högkvarter hos hemmansägare Jonas Nilsson (Ol-Lars Jonke). Där hörs ett antal ögonvittnen. Deras uppgifter varierar rätt avsevärt.
Kommissionens rapport visar att planen kolliderar på i det närmaste mötande kurs. Katapultanordningen hade fungerat i det ena planet som störtade på Anna Westmans täkt.
Föraren fick svåra huvudskador och satt medvetslös kvar i stolen. Han drogs ur maskinen av fallskärmen som utlöstes i samband med att stolen löstes ut. Den tomma stolen träffades av propellern. Föraren fick sina dödliga skador antingen i kollisionsögonblicket eller i samband med den onormala katapultutskjutningen. Han hade inte träffats av propellern.
Redan nästa dag finns bilder från olyckan i Hudiksvalls Tidning. Texten till bilderna berättarom den tidens tidningsteknik och möjlighet till en pressläggning. Tack vare chaufför Kurt Winter som haft en körning till Gävle kan bilderna lämnas till Klichéanstalten där. Medan han väntade framställdes klichéerna och vidhalvtvåtiden på natten kom klichéerna till HT, där de bröts in på sidan.
Den 27 februari berättas i HT att föregående dag tig Hälsinge Flygflottilj ett gripande avsked av de fyra flygare som omkommit. Denna dödens stafett fortsätter på fredagen den 27 februari då två jaktplan kolliderar över Uppsala, Den ene föraren omkommer, medan den andre räddar sig med fallskärm.
Under loppet av en vecka dör fem flygare. De blir de första fem namnen på F15:s lista över flygare som mist sina liv.
Flottiljen hade då funnits i tre år. Den 1 juli 1945 är flottiljens födelsedag. Då pågick andra världskriget slutskede i Stilla havsområdet. Först den 15 augusti kapitulerade Japan.
1947 beväpnades flottiljen med sitt första krigsflygplan J 21.
I boken ”Från orre till Vigg, Hälsinge flygflottilj 1945-1995” skriver Lars Carlander plantypen. Det var SAAP som konstruerat det första seriebyggda krigsflygplanet i värden med skjutande propeller. Den konstruktionen krävde katapultstol, även det en nyhet inom flygindustrin. I september 1947 levererades det 40:e och sista flygplanet till F15.
Flygplan J 21, på F15 flygflotilj i Söderhamn
—6Z6— Uppgifter ur Forsa – Hög släktregister
5 *ANNA WESTMAN, * 7/7 1881, d. t. husman Erik Westman i Lia. † 1/12 1968 Lia 2:6
ERIK VILHELM, * 27/8 1906 8
ANNA MARIA, * 22/3 1913 3E23
—1P15— Uppgifter ur Forsa – Hög släktregister
(X27) TORE LEONTIN SVENSSON, * 18/7 1903 i Ljusdal. G. 23/10 1926. Infl. 1944. Bonde i Sigsta 1.
(X25) MARGRETA ELEONORA OLSSON, * 11/7 1906. Familjen fl. t. Hudiksvall 1955.
ALF SIGVARD TORESSON, * 10/1 1927.
GUN INGEGERD TORESSON, * 1/7 1929.
SIV INGRID TORESSON, * 11/10 1930.
OVE BENGT DANIEL TORESSON. * 11/12 1937. Det var han som skrev den här artikeln 2002
—3A21— Uppgifter ur Forsa – Hög släktregister
18 LARS MARTIN ERIKSSON, * 22/7 1913, s. t. bonden Erik Olsson i Lia 1. G. 8/8 1937. Hemmansägare i Lia 1. † 14/7 1994.
(X19) BRITA HELENA JOHANSSON, * 29/5 1913 i Håsta, Hälsingtuna. † 10/2 1982
KLARA MARGRETA MARTINSSON, * 19/2 1938. Kontorist. Fl. t. Böle,Forsa
JAN ERIK MARTINSSON, * 20/4 1941. Murare.
ANDERS HÅKAN MARTINSSON, * 1/4 1947. Han är ordf. i Högs sockens hembygdsförening och han kan berätta om hur hans far blev vittne till den här makabra händelsen.
Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt
Om du gillar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva eller en donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Hudiksvall.
Du kan även Swisha din gåva till 073-600 42 78
Tack för din hjälp – tillsammans kan vi glädja andra
Tack för ditt besök och välkommen åter!
Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62