År 1956 hände ett dramatiskt flygdrama när tre plan störtade på Blacksåsberget men som trots allt fick ett lyckligt slut
Flygmuseet i Söderhanm, är ett museum för hela familjen. En hel hangar fylld av unik nutidshistoria som inte lämnar någon oberörd.
Föreningen Arlanda Flygsamlingars Vänner.
Läs om flygplansbyggaren Jonas Persson i Hassela
Blacksås – Länstyrelsen.
Gävlebygdens Flygklubb, med webblänkar till landets Flygklubbar.
De hemliga vägbaserna – Försvarsmakten
Se film Flygvapnets första decenier.
Se film Flygvapnets första decenier, del 3
Se film Flygdag i Edsbyn 1998.
Se film Flygskolning i Ljusdal 1996.
Använd sökfunktionen
Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det dokumentet du har framför dig.
Mejladressen till oss hittar du längst ned på sidan.
Ett flygdrama för 25 år sedan
HT Lördagen 4 april 1981
Sig. pH
Jag minns att vi flög över Bjuråkers och Delsbo kyrkor.
Vi körde med marksikt under molnen och Bengt Gösta Andersson satt vid spakarna. När vi kom över Bobygden eller närmare en linje mellan Hansesjön och Svartvallen mötte vi dimma.
En av förarna upptäckte plötsligt berget och skrek till. Jag minns att jag hann tänka ”Vad händer nu?? Sedan var jag borta…. vet inte hur länge jag var avsvimmad. När jag kvicknade till började jag ropa på Bengt…jag såg också att det brann på ett ställe.
Teleingenjören Eric Westberg, Söderhamn sitter vid köksbordet och studerar flygkartan från den hemska flygfärden mellan Östersund och Sundsvall den 20 augusti 1956.
Teleingenjör Eric Westberg, söderhamn, 25 år efter flygolyckan, med flygkartan hemma på köksbordet.
Aldrig rädd
– Allt gick så fort. Man hann aldrig bli rädd. Men det är klart att efteråt har man upplevt att livet den gången verkligen hängde på en skör tråd.
Man behöver bara göra den reflektionen. Tänk om planens flygriktning hade legat en kilometer längre söderut. Då hade de tre skolflygplanen med sex besättningsmän kört direkt mot den lodrätt stupande bergsväggen på Blackåsbergets sydvästra sida.
Nu kom planen att kollidera med relativt mjuk bergsterräng.
Den stora flygkraschen på Blacksåsberget för 25 år sedan hördes milsvitt omkring. När de tre flygplanen närmade sig Blacksås i den täta dimman var det för sent att lyfta och för sent att söka
Eric Westberg, Söderhamn hörde till dem som klarade sig nästan helskinnad från kraschen på Blacksåsberget. Här styrker han sig med kaffe och en bulle, som räddningsmanskapet hade med sig.
Två pojkar
– Det hela var några ögonblicks verk. Eric Westberg erinrar sig att först kom två pojkar till deras hjälp. Det var Rune Eriksson, Svedja och Jonas Skoglund, Oppsjö.
– Landsfiskal Lange ringde till min mor och berättade att jag hade klarat mig bra. Jag kunde själv gå ned till Svartvallen.
Det var på nordväst sidan av berget som de tre planen plöjde breda gator i tallskogen. Vingarna slets loss innan flygplanskropparna med dunder och brak törnade emot marken.
I ett av planen som låg upp och nervänt med bortbrutna vingar måste piloten, fältflygaren, Max Carlberg skäras loss ur selen, innan kamraterna fick honom ut ur kabinen.
När man väl hade funnit att alla hade klarat sig med livet lyckades någon få fram morfinsprutor som fanns i varje plan och ge injektioner för att förhindra chockverkan och lindra sveda och verk.
Bild ur HT
Bars tre kilometer
Fänrik Bengt Gösta Andersson blev formligen skalperad. Efter att ha burits på den ca 3 km långa klövjestigen ned till Svartvallen och forslats i ambulansbil till Hudiksvalls lasarett var han medvetslös och underkastades omedelbar operation.
Teletekniker Jonas Skoglund, Ava, Delsbo var 18 år då olyckan hände. Tillsammans med sin 1 år yngre kompis Rune Eriksson, Svedja arbetade de med lövröjning på Svartvallen.
– Vi hörde ljudet av flygplan och så kom det ett fruktansvärt brak. Då stack vi iväg uppför berget och hörde så småningom någon som blåste i en visselpipa.
När Jonas och Rune kommit fram till de tre störtade planen mötte dem en väldig röra av söndertrasade plan och kullvräkt skog.
– Jag minns ATT DET VAR TVÅ ELLER TRE SOM VAR SVÅRT SKADADE OCH ATT NÅGON AV FLYGARNA SOM VAR MINST SKADAD HADE GJORT UPP EN ELD.
En av flygarna, eller om det var två, följde så Jonas Skoglund ned till Svartvallen där de hade en motorcykel och åkte sedan till Källsjö för att ringa efter hjälp.
Förödelsen var stor och det betraktades som ett stort under att de sex flygarna klarade sig undan katastrofen med livet i behåll
Larmet gick
Ryktet om olyckan spred sig snabbt. Så fort flygledningen vid F 15 förlorat kontakt med de tre flygplanen satte flyget in sina larmresurser.
Två ambulansbilar från Delsbo dirigerades till Svartvallen. Det var Alf Nordell och Nils Broberg som var chaufförer. Broberg minns mycket väl hur jobbigt de hade det innan de kom upp till olycksplatsen och sedan hur fyra man bar varje bår.
– Det tog oss inte mindre än två och en halv timme att gå från Svartvallen och upp till berget och sedan åter ned till vallen.
Löjtnant S. G. Axelsson från F 16, Uppsala hade fått ett ordentligt jack i hakan. När han väl kom in på lasarettet och blivit omplåstrad berättade han:
”Man flyger inte ostraffad mot en bergvägg. Vi strök över skogstopparna och jag hann se ett par granar knäckas som stickor. Sedan slog alla tre planen i nästan samtidigt.
Läkar-hjälp
Vi får heller inte glömma att provinsialläkaren i Delsbo Bengt Nylander kom rätt snabbt till katastrofplatsen och med hjälp av sin hustru tog sig an de skadade och remitterade dem till lasarettet.
Så här, 25 år senare, bedömer Eric Westberg som mycket fantastiskt att han kunde klara sig undan med en hjärnskakning och ögonvitor som till en början blev röd.
han har också på känn, att ”tack vare” denna olycka så klarade han livet vid en bilolycka ett och ett halvt år senare.
Efter flygkraschen på Blacksåsberget använde alltid Eric Westberg säkerhetsbälte då han åkte bil, fast det inte var vanligt på den tiden. Så råkade han ut för en svår bilolycka då säkerhetsbältet blev den räddande ängeln. Efter den bilvolten i Östansjö, Söderhamn var Westberg sjukskriven en månad.
Eric Westberg är född i Hudiksvall men uppväxt i Järvsö. Med åren hade han kommit att forska i gamla skrifter då det gäller pilgrimsleder och handelsleder och speciellt den som följer Ljusnans dalgång. Man kan tala om att Eric Westberg går i Järvsö-författaren Jonas Hanséns fotspår.
Han tillhör dem som upplever historiens betydelse och anknytning till nutid. Fr. Winblad von Walter Hälsingeminnen hör till hans dyrgripar då han vill se Hälsinglands egen kultur och historia på senare tid.
För 25 år sedan fick han själv vara med om att skriva flyghistoria på Blacksåsbergets topp. Några dramatiska sekunder då sex unga mäns liv som genom ett under räddades undan döden.
Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt
Om du gillar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva eller en donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Hudiksvall.
Du kan även Swisha din gåva till 073-600 42 78
Tack för din hjälp – tillsammans kan vi glädja andra
Tack för ditt besök och välkommen åter!
Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62
Oväntat at se Eric Westberk sitta i kostym och slips, drickande kaffe efter kraschen. Var han civilist ??
Hej! Bra fråga, men jag har tyvärr ingen aning. Häls. Åke Nätterö
Det var annat virke i grabbarna förr minsann!
Vi var ett gäng från Söderhamn som idag var på en tur till Blacksås idag där träffade vi en grupp kvinnor i samma ärende En av kvinnorna berättade om just detta För oss var det första gången vi fick höra denna historia
Verkligen tur dom hade väldigt svårt att hitta det med
Hej Leif, va kul, roligt att du berättade. Nästa gång du söker efter något på Dellenportalen så använd sökmikrofonen.
Säg bara, flygdramat på Blacksås, på Dellenportalen, så får du upp det du söker. Hälsningar Åke Nätterö