Dellenportalen har från egen samling och ur andras fotoalbum, sammanställt den här anspråkslösa bildkavalkaden.
Allt material i den här artikeln är skyddat enligt lagen om upphovsrätt och får inte mångfaldigas utan medgivande.
Här han du se avåkningar rally-YouTube.
Så här kunde det gå till när bilar och vägar såg annorlunda ut YouTube klipp
Mer bilder och viktiga länkar i Automobilhistoriska klubben – X-Län.
Här får du kontakt med Dellenbygdens Motorveteraner
Se världens första automobilsläde.
Följ oss på Facebook, och dela gärna den här sidan med dina vänner
Gillar du den här sidan, glöm då inte att klicka på gilla-knappen. Tack!
Har du en egen hemsida får du mycket gärna länka till oss
Använd sökfunktionen
Tryck ner Ctrl, håll kvar och tryck ner tangenten f och släpp. I sökrutan upp till höger eller ner till vänster beroende på vilken dator du har, kan du nu söka vad du vill i det dokumentet du har framför dig.
Mejladressen till oss hittar du längst ner på sidan
Den här bilden på X 7764, är utlånad av Roland Söderlund i Ljusne.
Den här bilden på X 1013, är utlånad av Roland Söderlund i Ljusne. Det är obekant vilken ägaren, liksom chauffören är. Dock kan vi lägga till följande:
1923 – 1927 ägdes X 1013, en Minerva, av överingenjör Harry von Eckerman i Ljusne.
1934 ägs X 1013, en Overland, av förtroendeman August Lindberg i Gävle.
Samma bil som ovan. X 2458 ägd av Erik Jonsson i Anderbo Bjuråker. Under en tioårs period ägde han ett 30-tal bilar som han köpte och sålde.
Fr v. David Höglund, okänd, okänd.
X 11475 Pelle Mattsson Bjuråker och Elma Matsson
Västanäng Delsbo 1920. Vid ratten sitter Jonas Olsson Snickar-Jone, hustrun Amanda med barnen fr v Hubert, Sigvard och Ragni
X 482 August Högberg Skålsvedja
X 482 samma bil som ovan, men här med en annan ägare. Undertecknad äger nummerplåten.
Delsbo vid macken. X 21944 PV 444. Två bjuråkersbor, Ingvar Sallander och Birger Glad
Hudiksvall X 14771 och X 444 06
X 1732 Ford Ägare Alfred Persson lantbrukare i Kölsjön Franshammar
Geholm (Gean) Pelle Mattssons bil i mitten en Ford Country Sedan 56:a
Holmberg. X 8633 Elma Mattsson med sonen Erling
Hudiksvall. Till höger Bil Lönnberg
X 962. Flicka okänd, i vit mössa David Höglund och Blind-Pärs John Eriksson Friggesund
Okända bilister vid Norrbo kyrka.
Anderbo 1928. X 364 Overland Vhippert Erik Jonsson med foten på kofångaren använde den som Taxi
X 1511 Friggesund Flickan heter Eva Holmén 7 år
X 2951 Alfred Nöjd i Norrgimma. Till v. Nils Hellberg, okänd, okänd.
Blodmyra Bjuråker. X 5706 Post Olles bil. Olof Larsson gift med Anna Bergström
En av Erik Jonssons många skönheter
Strömbacka med Labbi i bakgrunden. Till vänster Pelle Mattsson, okänd, okänd
X 3560. Aron Ros och Pelle Mattsson
Anderbo omkring 1928. X 2458 och X 6238 Overland Vhippert Taxibilar. En stolt Erik Jonsson som både drev affär, köpte och sålde bilar och körde Taxi.
Järnblästen. Elon Thorsells bil X 15170. Här med Lars och Katrina Skoglund och sonen Erik framför sommar fejset som försvann vid branden.
Erik Jonsson med affär och bostad i Anderbo, Bjuråker.
X 20324 Sondells Bilskola Hudiksvall
Valdemar Eriksson Hallsta Hög
X 25480 Skålsvedja 1954. Fr v. Elin Sundberg, Hulda Thomasson f. Sundberg, John Thomasson, John Berglund
Johannesberg utanför doktor Bergströms bostad. Taxichaufför Jon-Ors Pelle flankerad av Margit och Anna.
Skålsvedja X 17342 ägdes av Lennart Storm i Slättjärn. Efter fyra volter stannade bilen i fel körfält ca 20 meter norr om affären.
Olyckan inträffade vid ett möte på söndagseftermiddagen 9 augusti 1959. Anna Sving har just beskådat bilen.
Jonas Hådén i Tå Bjuråker
X 1106 År 1923 ägdes bilen av Bollnäs Sport-& Maskinaffär i Bollnäs. Märke: Pullman.
Platsen är västra sidan om Norrboån. Fotografen står på vägen mot Delsbo som svängde av direkt efter brofästet, medan bilen står på vägen som gick rakt fram mot Bjuråker.
Anderbo. Pelle Mattsson med Ford Country Sedan årsmodell 58:a
X 3583 har fått punktering
Friggesund X 45052
1934 ägdes X 2827 av S. A. Käller, handlande Arbrå
Lennsjö, Bjuråker. X 1737 Ford Alfred Holmqvist framför sin nyrenoverade gård
Anderbo. Erik Jonsson med okänd dam.
Sörgimma. Vid ratten i sin far Ursta-Antes bil sitter Ester Persson, gift Larsson.
Fritz Carlström Bjuråker med okänt bilmärke och okända damer
En av Erik Jonsson många bilar och unga damer.
Västansjö utanför järnhandeln
Avholm Per Hedbergs bil
X 205864 Olle Persson Delsbo
Anderbo X 2458 Erik Jonsson vid ratten
Västansjö. VW 1959, X 52344 Helmer Storm. T v Eva Medin och Eivor Medin
Cadillac. Registrerad 20/6 1907. Bilen finns bevarad
Anderbo. X 3272. Sittande på trappsteget gör Greta Berglund
X 21372 Ivar Berglund i Anderbo. Här vid vägskälet mot Skärås med sin sprillans nya Volvo PV 444
X 3873 ägare August Högberg i Skålsvedja, Bjuråker
Bild ur HT 13 juli 1972. Gunnar Persson Bjuråker provkör kompisen Thure Johanssons tvåsitsiga 1919-års T-Ford, X 66006 som har en motor på 20 hästkrafter.
X 11, 1906 års modell från The Star Engineering Co. Wolverhamton. Bilens ägare 1906-1912 var Nils Söderlund i Bergsjö. Bild och uppgifter ur ”Bergsjö-Bygden” 1958.
Bilden lär vara från Surbrunnsbackarn.
Detta är f.d. X 2110,(enl. ägarergistert) 1923 ägd av hemmansägare Per Eriksson i Tå. Harry Perssons farfar.
X 1101 Overland 25 h:k. Under första delen av 20-talet ägdes bilen av lantbrukare J. Andersson i Ljusdal. 1927 ägs bilen av folkskollärare N. G. Florén i Rogsta
X 3137 Ford. År 1926 köpte Sven Olsson i Oppigården, Ytteryg, sin första taxibil, en T-Ford av 1925 års modell, från Ernst Kaling och Johan Johansson i Ljusdal för 2.107 kronor. Toppfarten var 60 km/tim. Bensinen kostade 16 öre litern. Med Sven Olsson vid ratten gjordes 1926 en rundtur med ytterygare. Bakre raden fr. v. Erik Blomberg, Gottfrid Vallberg, Nils Blomberg, Erik Blomgren och Svante Vallberg. Sittande fr. v. Petrus Sundberg, Sara Blomberg, Sven Olsson, Brita Markusson, David Olsson och Lars Magnusson.
Text och bild ur boken: Färila ett bildarkiv berättar.
X 1580. Handelsmännen i Färila och Kårböle hämtade oftast sina varor hos grossister i Ljusdal. Bilden visar handlaren Per Skyttner i Hovra (1874-1958) med sin Ford av modell -23 lastad med varor utanför Renströms affär i Ljusdal.
Text och bild ur boken: Färila ett bildarkiv berättar.
X 57. 20 hkr av märket Mathis, ägare stationsskrivare Erik Olsson Lillhamra, Loos. Punktering var vanligt i bilismens barndom och en fotpump hörde till den nödvändiga utrustningen. Att lifta var vanligt, ofta med cykeln på bilen. Här är det Gottfrid Nilsson (i hatt) från Holmen, Föne, som får lift från Korskrogen. Cykeln har han med sig och håller fast tag i den under färden.
Text och bild ur boken: Färila ett bildarkiv berättar.
X 3504. Vägsyn 1938. Fr. v: Vägdirektör Per Jonsson i Ångsäter, Hjalmar Larsson från Ramsjö, Karl Rehn från Söderala, samt Per Olov Olsson från Stocksbo intar matsäck under en paus i vägsyn i en färilaby.
Text och bild ur boken: Färila ett bildarkiv berättar.
Den 24 juli 1921 inträffade den första bilolyckan i Kårböle. En personbil tillhörig och förd av Wallén från Sveg körde ner i Kårån från den ytterst smala bron vid smedjan. Det lockade många nyfikna till olycksplatsen. Nr 2 fr. v. på bron är Olof Andersson, i Östigårn, därefter Sven Nordlund, från Färjestaden, Enskogen, Robert Åkerström och Nils Nordqvist d ä. Nr 2 fr. h. är Gunnar Byström och bredvid honom Bror Erlingsson. Övriga är oidentifierade.
Text och bild ur boken: Färila ett bildarkiv berättar.
Alfta 1920. En amerikans sånggrupp gästade Hälsingland och här har den kommit till Alfta under stor uppståndelse. Ett tjugotal bilar fanns med i kortegen.De två längst fram är: X 344 Hudson ägare Nils Persson Rengsjö. X 385 en Studebaker, fabrikör Andersson i Bollnäs.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Delsbo 20-talet. En samling av högre befäls bilar utanför Gästgivargården i samband med en fältövning. Bilen längst t v. X 785 Ford, ägs av snickare E. E.Hedin i Delsbo
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Edsbyn 1923. En arrangerad bild av och hos Jonas Wängborg, Erik Nyström, USA, och Erik Wängdahl drar fram den liggande ägaren av en Overland X 2299, David Wängdahl.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Edsbyn tidigt 20-tal. Samling för utflykt vid torget i Roteberg
X 1106 Ford 20 hkr, hemansägare J. Olsson Edsbyn. X 890 Overland äg. Jonas Olsson Edsbyn.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Gnarp i början av 20-talet. Gnarps IF:s fotbollslag samlat utanför Åströms för att fara till Årskogen och spela match. Bilarna är från vänster en Chevrolet – 21, X-191, Kit – 18 och X 612, Ford-20. Bilförarna hette Einar Rust, Ragnar Lindblad och trävaruhandlare David Berg. Observera bollen på taket på Rusts bil.
Laget bestod av dessa spelare: Karl Hübinette, Erik Eriksson, Johan Berglin, Bernhard Byhlin, Edvin Hübinette, Johannes Eriksson, Ernst Belin, Oskar Bydell, Per Berglin, Gunnar Andersson och Teodor Bolander.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Hanebo i mitten av 20-talet.Olov Larsson, Vallsänge, vilar sig på fotsteget till denna Ford, som ägdes av bröderna Henning och Wilhelm Eriksson, Gusbo. Tönsens skola i bakgrunden.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Hudiksvall 20-talet. En bild från Bjälkgatan. Bilarna är från vänster av märkena Sperber(?), Fiat, X 303 Fiat äg. åkeriägare H. Winberg och en Chandler X 408 äg. tandläkare S. Bretz, Hudiksvall.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Ljusdal omkring 1925. Det motorintresserade Ljusdal samlat för fotografering utanför Gästgivargården. Till vänster bakom motorcykeln står en vitklädd Gustaf Carlsson vid sin X 1491 Ford lastvagn. Chaufför är Lars Prestberg Edsbyn.Längst till höger syns gästgivare Åsbergs Peugeot.
Text och bild ur boken: FARFARS BILAR av Lars-Åke Winberg/Sverker Söderström.
Ljusne 20-talet. På vägen mellan Ljusne – Söderhamn. Legendariske taxichauffören Ragnar Lindberg var vida känd över hela riket. X 2688 en Dodge.
X 13254 – En svart PV 56:a som min morbror Erik Jonsson köpte ny efter att han fått en fullträff med 12 rätt på stryktipset. Tidigare hade han bara en motorcykel som han veckopendlade med mellan hemmet i Delsbo och arbetet som kommunalarbetare i Hudiksvall. Det är också ägaren själv som poserar vid bilen. Bilden är nog tagen någon gång i början av 1960-talet, skriver Vanja Persson som även lånat ut bilden.
X 46075 – En Duett som var mörkblå med vita fält omkring rutorna. Min kusin Sven-Erik Eriksson köpte bilen för att använda den som varubil till sin Hakon-affär i Fredriksfors. Tidigare hade han haft en beige Morris skåpbil. Jag minns att jag fick följa med på premiärturen runt Väst-på-sockna i Delsbo. Sven-Erik åkte då runt till sina bekanta för att visa upp sin nya fina bil och för alla så skulle han visa det fantastiska med att baksätet gick att fälla ner så det blev ett stort och plant lastutrymme. Det var träribbor på golvet och på baksidan av bakre ryggstödet. Jag var inte så många år men jag minns det så väl. Det beror förmodligen på att jag satt i baksätet under färden och måste kliva ur bilen och ut i den dunkla kylan för varje gång detta fantastiska skulle förevisas. På bilden är det Sven-Eriks mor Brita som står vid bilen. Fotot är taget av John Persson, på Vallbacken i Norrväna. Det är Erik Holsts gård som syns i bakgrunden. Brita hjälpte till med att köra ut varor till hushållen runt om i Delsbo. Det var olika veckodagar för olika områden. Om det var dåligt väglag, minns jag att hon gruvade sig mycket för turerna till Nianfors och Bobygden, skriver Vanja Persson som även lånat ut bilden.
Rättelser och kompletteringar mottar vi varmt och tacksamt
Om du gillar den här sidan och vill stödja vårt arbete är en gåva eller donation senare, mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo
Du kan också Swisha din gåva till 073-600 42 78
Tack för din gåva – tillsammans kan vi glädja andra
Tack för ditt besök och välkommen åter!
Sammanställt av Åke Nätterö
Dellenportalen | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 824 78 Bjuråker | Tel 0653-600 62