Bussolyckan i Norrbo 1948

 

Dellenportalen har samlat ihop fakta från intervjuer, fastighetspapper och i olika arkiv om speciella händelser som inträffat i och omkring Dellenbygden.

Allt material i den här artikeln är skyddat enligt lagen om upphovsrätt och får inte mångfaldigas utan medgivande.

Gilla ossFacebook, och ännu bättre, dela oss med dina vänner. Tack!

Var den här sidan intressant? Glöm då inte lägga den bland dina favoriter.

Har du en egen hemsida får du mycket gärna länka till oss

Tack för ditt besök!

 

Den här sammanställningen är sponsrad av:
Här saknar vi sponsorer, men vi gör gärna reklam för dig om du vill synas lite bättre? Vill du veta mer? Klicka här. 

 

 

skal-086-olycksplatsen

Något till vänster om björken mitt i bild är troligen platsen för olyckan.

 

skal-085.axel-h

Bussens chaufför, Axel Högberg

 

Hudiksvalls Tidningen
Måndagen den 19 juli 1948
Avskrift: Åke Nätterö

 

Strömbackabussen ned i Dellen

Kusliga sekunder när framhjulet lossnade. Sju skadade måste till sjukhus.

Omnibussen på sträckan Strömbacka-Hudiksvall körde i lördags av vägen med ett tjugotal passagerare strax efter det Norrbobyn passerats och hamnade i Sördellen, med bakdelen i vattnet. Bussen välte och blev liggande på sidan. Passagerarna kastades huller om buller i bussen och flera erhöll mer eller mindre allvarliga skador. Sju fördes till Hudiksvalls lasarett, medan övriga kunde omplåstras på platsen. Orsaken till olyckan var, att huvud b

ladet på högra framfjädern smällde av, vilket medförde, att även vänster fjäder gick sönder. Vid den krängning som uppstod, slets framhjulet av.

Det var Strömbackabussen, som trafikerar linjen Strömbacka – Hudiksvall vilken havererade på sin ordinarie morgontur till staden i lördags. Olyckan kunde lätt ha blivit värre än nu blev fallet, då den hade ett 20-tal passagerare, därav flera barn, och sålunda var nära nog fullsatt. Den har nämligen 26 sittplatser.

Bussen som fördes av Axel Högberg, Skålsvedja, Bjuråker, hade passerat Norrbobyn och kom ned för den vid byns östra ända varande långa backen mot Sördellen. Strax innan den skall svänga år vänster för att ta kurvan in på Rôsta, som vägen längs Sördellen kallas med ett uråldrigt namn, far vänstra framhjulet av och flyger 27 meter in på en äng till vänster om vägen, styret låser sig, den hydrauliska bromsen tar dåligt och bussen fortsätter med farten från backen och någon dragning åt vänster, rakt fram över stenblocken, som här i kurvan ligga hopade på den mot sjön sluttande högra sidan av vägen. Får härigenom höger slagsida och välter slutligen under ängsliga skrik från passagerarna och blir liggande med framändan mot vägen och bakändan ute i sjön, som där är något över en halv meter djup. De som sutto på vänstra sidan ramlade jämte på bussens vänstra sida längsgående hylla varande väskor o. dyl. ned över dem som hade sin plats på högra sidan, varvid de längst baktill varande föllo ned i bussen inträngda vattnet och den underst liggande lär ha tryckts ned i vattnet ända till halsen. I det hela behöllo dock passagerarna förvånande väl fattningen och flera av dem uppmanade till lugn.

Fönstren sparkades sönder.
I första förskräckelsen hade de baktill varande sparkat sönder det stora fönstret baktill, troligen väl i avsikt att ta sig ut genom det. Men ingen tycks ha tagit den vägen, utan efterhand som man kom på benen och lugnat sig, fann man att det gick att komma ut genom dörren. Det måste dock ha tett sig krångligt nog, då bussen låg på södra sidan med fönstren utslagna, vare sig de krossats då bussen välte på denna sida eller snarare troligen genom att de trampats sönder, då denna sida nu var golv och vänstra sidan med dörren sålunda tak. För det sistnämnda talar ock att många av passagerarna hade skärsår på benen. Genom att stiga på högersidans närmast dörren varande sittplatser och ta fäste med foten i den hålighet som fotstegen till bussen nu bildade på vänstra sidan, lyckades man med hjälp av såväl Hr Högberg som flera andra att utan större svårighet komma upp till och ut genom dörren, som nu stod öppen.

Skadorna av lindrigare art.
Litet var hade man fått sina sår och skråmor, och en och annan bula, och rätt många hade som redan sagts fått skärsår, men endast få voro mer allvarligt skadade, men värst en från Strömbacka, Erik Kallberg som blödde starkt från ett djupt skärsår ovanför ena foten. De blevo omedelbart ombundna av Hr. Högberg och andra. Varje buss medför som bekant förbandslåda. Dr. Bergström hade omedelbart eftertelefonerats, liksom även bilar till de skadade. Då Bergström anlände hade emellertid en bil redan avgått till lasarettet i Hudiksvall med några av de värst skadade. Av de kvarvarande behövde endast fem komma under behandling. Tre av dem, och ett litet barn som fått hjärnskakning, en kvinna med skärsår i huvudet och en pojke som fått handen och fingrarna skadade, remitterades till lasarettet i Hudiksvall. Två unga pojkar, en med skärsår på benet och den andre med skärsår på armbågen och knät tog dr Bergström med hem till sin mottagning för vidare behandling där. Flera av passagerarna voro mer eller mindre genomblöta. Strax efter den havererade bussen kom även Ängebo-bussen på sin ordinarie morgontur till staden och ställde sin förbandslåda till förfogaande samt upptog så många som den kunde rymma. De kvarvarande  sutto på dikeskanten och hämtade sig efter den utståndna vedermödan tills en av hr. Högberg från Ängebo efter telefonerad extrabuss kom och tog upp dem som ville fortsätta till staden. Vid katastrofen hade en del väskor och paket flutit ut ur bussen, men hr. Högberg gick ut i vattnet, som nådde honom upp till midjan och hämtade upp dem.

Fjäderbrottet bragte styrinrättningen ur funktion.
Vid undersökning av experten ingenjör B. Jonsson, Hudiksvall, har konstaterats att olyckan förorsakades av att huvudbladet på framfjädern gick av först på den högra sidan och sedan på den vänstra, varvid uppstod en krängning som kom framhjulet att slitas loss. Härav, säger hr. Högberg, blev nog också en följd, att bromsen tog så dåligt och att högra framhjulet trycktes fast mot karosseriet, så att all styrning blev omöjliggjord. Det gick i varje fall inte alls att röra ratten. I alla fall gjorde bromsningen och stötarna mot stenarna att farten stoppades så mycket, att bussen slog över ganska sakta, vilket har sin del i att passagerarna ej råkade värre ut än de gjorde.

Den förolyckade bussen var en Volvo X 253 av 38 el. 39 års modell. Den var sålunda rätt ny och väl omsedd, men att en framfjäder smäller av kan inträffa på vilken buss som helst. Hr. Högberg har kört för bussbolaget i femton år, men aldrig förut varit ute för någon olycka.

skal-087-buss

skal-088-bussen

skal-089-bussen

skal-090-bussen

skal-091-bussen

Fem bilder på den kvaddade bussen X 253


Leif Albinsson från Bjuråker, berättar att han var med i bussen, då bara 9 månader gammal. Troligen var hans föräldrar även med?

Klicka här på google maps för att se fler vackra bilder från Norrbobyn och Sördellen

Var du själv med på bussen eller olycksplatsen, eller känner du någon som var med. Hör av dig så att vi får fylla på med fler uppgifter om den här olyckan.

Om du gillar den här sammanställningen och vill stödja vårt arbete är en gåva mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo.

Glöm inte ange Dellenportalen som källa för eventuella uppgifter du hämtar.
Om du har möjlighet, kontrollera de angivna källorna och använd dem istället!

Tack för att du vill hjälpa oss – tillsammans kan vi glädja andra

Tack för ditt besök!

Sammanställt av Åke Nätterö och Viveca Sundberg

 

Tillbaka till toppen

Dellenportalen.se | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 820 62 Bjuråker | tel 0653-600 62
Dellenportalen.se | Viveca Sundberg | S. vägen 47 | 824 43 Hudiksvall | tel 070-521 47 10

2 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *