Ångslupen Näs

 

Dellenportalen har med hjälp av egna-och andras bilder, tillsammans med fakta från intervjuer och skrifter ur olika arkiv, har vi sammanställt en kort historik om Ångslupen Näs.

 

Gillar du den här sammanställningen får du gärna dela den med dina vänner. Tack!

Var den här sidan intressant? Glöm då inte lägga den bland dina favoriter.

Har du en egen hemsida får du mycket gärna länka till oss

Tack för ditt besök!


Den här sammanställningen är sponsrad av:

Här saknar vi sponsorer. Kan Du tänka dig stödja Dellenportalen? Vill du veta hur? Klicka här. 


 

asn-001-baten-nas

Hon var en av Dellarnas stiligaste båtar.

asn-002-nas-i-nasviken

Näs i kanalen i Näsviken

 

asn-003-angbatsstation-delsbo

Ångbåtsstation vid Sunnansjö i Delsbo. Vid kaj ligger ångslupen Näs och på dess utsida ligger en lövad ångbåt som gör sig klar för avgång.

ans-006-delsbo-hamn

Sunnansjö i Delsbo våren 2015
asn-004-nas-uppallad
Här är Näs uppallad inför vintern. Platsen är Näsviken

asn-005-nas-uppallad-vinter

I Näsviken låg Näs uppallad under vintern

 

1897 kom ångslupen Näs till Norrbo och Dellensjöarna. Ägaren Erik Larsson i Norrbo hade köpt Näs från Sundsvall av G O Stadin.

Näs bakgrund:
Den 15 november 1879 utfärdades i Sundsvall mätbrev för den öppna ångslupen Näs, nyss hemkommen till sin nya hemstad från varvet i Orskarshamn.
Mätbrevet berättar att Näs hade måtten: 60 x 12,5 x 5,1 fot och mätte 31,32 brt.
(17,83 x 3,68 x 1,58 m). Hon var utrustad med en ångmaskin från varvet som utvecklade hela 8 nominella hästkrafter.
Beställare var E H Nygren, Sundsvall och han satte in NÄS på traden Sundsvall-Karlsvik-Gustafsberg-Näs-Alvik. Samtliga bryggor ligger på Alnön.
På 1890-talet fick hon reg. nr, 1527.
Omkring 1890 övertogs Näs av G O Stadin i Sundsvall och fortsatte sina turer på samma trad, med en och annan avstickare till Wifstavarv. Hon annonserades sista året 1896 och såldes sedan till Erik Larsson i Norrbo.

En annons införd i Hudiksvallsposten lördagen den 20 juli 1901 
Ångaren Näs avgår från Moviken onsdagar och lördagar kl. 4.30  f.m. anlöpande Skålsvedja, Friggesund, Vestansjö, Norrboån, Hålsjö till Näsviken samt återvänder från Näsviken samma dagar efter tågets ankomst som avgår från Hudiksvall kl. 1.16 e.m. för emottagande och avlämnande av passagerare och gods.
Ångbåtsturer på Dellarna.
Ångaren Näs avgår från Moviken onsdagar och lördagar kl. 4.30 f.m. anlöpande Skålsvedja, Friggesund, Vestansjö, Norrboån, Hålsjö till Näsviken samt återvänder från Näsviken samma dagar efter tågets ankomst som avgår från Hudiksvall kl. 1.16 e.m. för emottagande och avlämnande av passagerare och gods.

asn-006-annons

Annons införd i Hudiksvallsposten 29 augusti 1911

Erik Larsson behöll Näs några år och sålde henne år 1900 till Karl Erik Rask i Näsviken som 1913 sålde henne till handlare Hilmer Iwarsson i Västansjö och dennes svåger O T Carlsson i Strömstad. Iwarsson behöll den vackra ångslupen till 1917 då han och svågern sålde henne till C O Lundqvist i Göteborg. Handlare J H Iwarsson var bördig från Strömstad

Handlare Iwarssons dotter Eivor, berättar i en tidningsintervju att Kapten Rask och ångaren Näs var ett känt begrepp. Han kom med strömming till vår affär. Båten kom till ångbåtsbryggan klockan fem om mornarna varje måndag, onsdag och lördag, dessutom även vid femtiden på kvällarna. Vi hörde när den tutade och sprang ut till bryggan. En kväll klädde vi oss, min syster Dagmar och jag, i stärkta vita förkläden för att vara riktigt fina, när vi skulle ta emot båten berättar fröken Iwarsson HT 13/12 1977.
1918 blir Udevalla Tändsticksfabriks AB i Uddevalla ny ägare. Där blev hon ombyggd till bogserbåt.
Via O T Carlsson i Strömstad, kom hon 1924 till AB Bengtfors Sågverk i Bengtfors. Sågen övertogs 1935 av Jönköpings & Vulkans Tändsticksfabriks.

1937 kom hon till Lennartsfors inköpt av Karl Oskar Persson där hon blev kvar i tjugo år stillsamt plöjande Dalslands kanals vågor.

Åren 1953 -54 fick Näs åter agera som passagerarbåt.

1957 lämnar hon sjösystemet och tar sig till Säffle inköpt för att skrotas av Gilbert Johansson. Hon mätte då 17.97 x 3,80, 1,77 m, 26,42 brt, och hennes Härnösandmaskin från 1893 utvecklade 72 Ihr.
Hon fick behålla sitt namn hela livet trots att hon hann med att verkade i hela sex landskap.

Källor:
Lubrikatorn 1988:4
Båttrafiken på Dellarna av Albin Gunst


 

Dellenportalen vill rikta ett stort Tack till alla som välvilliga hjälpt till med bilder och uppgifter som möjliggjort den här sammanställningen.
Än en gång ett stort tack.

Om du uppskattarden här sammanställningen och vill stödja vårt arbete är en gåva mycket välkommen till Dellenportalens konto 6408-619 968 508 Handelsbanken Delsbo.

Tack för att du vill hjälpa oss, så att vi tillsammans kan glädja andra. 

 

Sammanställt av Åke Nätterö och Viveca Sundberg

 

 Tillbaka till toppen

Dellenportalen.se | Åke Nätterö | Anderbo 62 | 820 62 Bjuråker | tel 0653-600 62
Dellenportalen.se | Viveca Sundberg | S. vägen 47 | 824 43 Hudiksvall | tel 070-521 47 10

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *